I och med att styrelsen beslöt att stoppa den pågående omorganisationen så blir det ju ingen delning i olika affärsenheter. Detta tycker jag är positivt och innebär att vi nu kan jobba konstruktivt med nuvarande organisation och försöka skapa bättre samarbete mellan olika enheter. Syftet med omorganisationen var ju att allt skulle bli mycket bättre om organisationen fragmentiserades och att personalen delades upp på de två tänkta affärsenheterna.
Personligen tror jag att det dessutom är nödvändigt att ett antal chefer måste skaffa mer kunskap om vilken verksamhet som vi faktiskt bedriver. Jag har en misstanke om att högre chefer inte har satt sig sig in i alla detaljer. Att driva ett järnvägsföretag utan att ha insikt om detaljerna är som att orientera utan kompass. Det går inte så bra. Nu måste alla krafter till för att styra mot en produktion som fungerar och där kvalité och säkerhet kännetecknar verksamheten.
SEKO SJ insåg i referensgruppen Futurum att vi inte skulle få våra krav på en sammanhållen produktion tillgodosedda. Vi valde därför att tydligt reservera oss och att avvisa förslaget i sin helhet. Mycket beroende på den strukturella ledarskapskris som vi anser präglar företaget. Vi kan nu konstatera att även bolagets styrelse valde väg genom att bibehålla den nuvarande organisationen och att ge besked att det inte är en omorganisation som kan lösa SJs problem.
Framtiden kommer att innebära en hel del utmaningar med rationaliseringar för att nå en acceptabel nivå på kostnadsmassan. Jag är inte rädd för detta eftersom vi har en mycket värdefull kompetens bland alla anställda. Får vi bara ordning på baskvalitén, tåg som kommer i tid och bibehålla en hög säkerhet så är framtiden ljus.