Hagalund

Sitter i tåget hem och det är den 25 december 2011. Jag åker pass. Har haft rast i Hagalund där jag spenderade tid i gymlokalerna vid personallokalerna som ligger ovanpå spår 10 – 15. Känner vilka bra lokaler och behövliga faciliteter det finns på våra åkstationer. Tog en varm dusch och slumrade sedan till i massagestolen. Hann också med att äta, jag värmde min matlåda. Det fanns gaffel! Tack! Vad jag frågar mig själv och som bekymrar mig är om man får ha det så här bra efter januari 2012 ute i Hagalund?

Det har ju skrivits en hel del angående städpersonalen som SJ ska anställa och om det sker på rätt sätt men vart ska alla få plats egentligen? Lite historia för att förtydliga min oro. Depå Produktion Fordon beslöt att bygga nya lokaler. Dessa beräknades för antalet anställda d v s ett åttiotal. Det blev fint och bra. Då beslutar någon inom SJ AB att dela på förarna i Stockholm och placera ut hälften av dessa till Hagalund. Ingen tänkte på hur dessa skulle få plats. Man konstaterade bara att det fanns nya lokaler i Hagalund och kastade in 70 förare + produktionsledare + produktionsplanerare. Det blev trångt!

Den strukturella ledarskapskrisen som SEKO uppmärksammat, har visat sig även innefatta arbetsmiljön. Skyddsombuden har gjort ett jättearbete i att försöka förklara för arbetsgivaren vad man bör tänka på då man slår ihop två olika personalkategorier i samma lokaler.

Skyddsombuden påpekade att möbler skulle bli smutsiga, och då löser SJ detta genom att köpa in vita stolsdynor. Dessa fick man kasta inom ett par veckor då de var fulla av olja. SJ sa också att växlingspersonalen varje gång de går in i rastlokalerna skulle hänga av sig sina oljiga kläder på krokarna vid entrén. Tyvärr har de för tajta scheman så de hinner inte detta och följden blir oljiga möbler. En bra lösning som kommit fram är att matsalen utrustats med stolar med dels blåa och dels orangea säten, detta för att förhindra att vi förare får oljiga uniformer, om detta följs är jag inte säker på, men ändå. Nu skall ytterligare ca 100 personer som bl a ska städa våra tåg, in i dessa lokaler och det har presenterats oroväckande planer på hur detta skall lösas.

Jag önskar att SJ lyssnade på de skyddsombud som arbetar med detta projekt så att man hittar lösningar till problemen med till exempel gymrum, bra ombytesmöjligheter, massagestol och möteslokaler även efter januari 2012.

Vid pennan
Annika Laursén
Lokförare Hallsberg
Huvudskyddsombud Lokförarna SJ AB

Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Lokförare, Städ av fordon, Underhåll av järnvägsfordon. Bokmärk permalänken.