Stängd ombordförsäljning – vad händer?

Många medarbetare efterfrågar information om SJ AB beslut att man har för avsikt att sluta sälja biljetter ombord på tågen, prel. juni i år. Då SJ AB inte själva lämnar ut någon information till medarbetarna väljer skyddsombuden att göra det.

Bakgrund:

År 2009 genomfördes ett arbete med syfte att stänga ombordförsäljningen, av detta blev intet. Hösten 2011 presenterade SJ AB att man med start i februari 2012 avsåg att stänga all biljettförsäljning ombord på resandetåg. Med den utgångspunkten tillsattes en partsammansatt grupp med representation från skyddsorganisationen och SJ AB, för att på uppdrag av chefen för Trafik & Service enhet service, Henrik Månsson kartlägga och bedöma arbetsmiljöriskerna med att inte sälja biljetter ombord på tågen. Denna riskanalys gjordes i oktober 2011. Det kan idag konstateras att det slutgiltiga dokumentet från det arbetet inte är avstämt med dem som deltog i arbetet, ej heller de slutsatser som framkommer i riskanalysen. Efter att detta arbete genomförts så har i princip ingenting hänt.

Nuläget:

SJ AB har nu startat ett nytt arbete på direkt uppdrag av VD Jan Forsberg. SJ AB har nu kallat skyddsombud från samtliga koncept och personalorganisationerna till tre möten med start den 21 februari.

Vår syn:

Om det är SJ AB ambition att minska hot- o våldsituationer ombord i samband med biljettförsäljning, så är det vår övertygelse att det kommer att bli tvärtom. Hot o våld kommer att öka, vilket tydligt har visat sig hos andra operatörer som slutat att sälja biljetter ombord, både i Sverige och i Danmark. Skyddsombuden förutsätter att det blir en bra och konstruktiv diskussion på kommande möten och har för avsikt att återkomma med ytterligare information allt eftersom arbetet fortskrider.

Skyddsombuden SJ AB Division Trafik & Service     

Om Erik Johannesson

Ordförande SEKO SJ
Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Försäljning, Ombordpersonal, SJ AB. Bokmärk permalänken.