”Gå till jobbet och dö”

Jag blev idag tipsad om ett radioprogram på radions P1 som heter Kluvet Land. Det aktuella programmet som sändes idag handlar om säkerheten i samband med arbete på våra järnvägar. Programmet grep tag i mig ordentligt och det finns all anledning att tänka igenom säkerheten i samband med att vi som lokförare gör arbeten utanför tågen.

Programmet sändes idag den 5 maj i serien med underrubriken ”Gå till jobbet och dö”. En lite väl dramatisk rubrik kanske, men det är ändå så att cirka 60 personer dör varje år i arbetsplatsolyckor. Programmet handlar om omständigheterna kring banarbetare Magnus Kärnbos dödsfall på spår U2 vid Tomteboda. Programmet ger en mycket bra beskrivning över de förhållanden vi tvingas arbeta under. Tidspress och besparingskrav minskar vårt säkerhetsutrymme. Samtidigt står vi inte på oss utan ser mer till arbetsgivarens problem än de risker vi själva utsätter oss för. Att arbeta i spårområde kräver försiktighetsåtgärder och skydd. Samtidigt är de enligt programdeltagarna i princip omöjligt att få spår vid Tomteboda avstängda dagtid för arbete. Med denna vetskap samt krav på att arbetet måste bli färdigt i tid, för att arbetsgivaren ska slippa böter, gjorde att banarbetarna ändå gick ut i spårområdet. I slutet av programmet framgår att åklagaren fick lägga ner åtalet om arbetsgivarens arbetsmiljöbrott. Anledningen var just att arbetslaget själva beslutat att gå ut i trafikerat spår.

Vi lokförare måste också ut i trafikerade spårområden. Det kan vara för att kontrollera varmgång eller annat fel på tåget eller i samband med bärgning av havererade tågsätt. Vi möts ofta av samma motstånd från Trafikverkets driftledningscentraler att få intilliggande spår avspärrade. Detta får vi inte acceptera för våra liv måste vara mer värt än att ett tåg blir lite försenat pga att tågspår måste spärras av en stund. När det krävs arbete runt omkring ditt tåg, försök att komma överens med tågklareraren att du får göra det på lämpligt ställe, där du inte behöver gå i/vid trafikerat tågspår. Om detta inte går, begär då av tågklareraren att tågspåret intill blir spärrat och inhämta beskedet t.ex. att tågspår U1 är spärrat på gällande sträcka. Kortslut sedan tågspåret du ska jobba bredvid med kontaktdon innan du börjar att arbeta. Kan inte tågklareraren spärra spåret p.g.a. att tågen måste fram och det blir massa förseningar så har du laglig rätt att stoppa arbetet tills du senare kan få beskedet spåret spärrat eller att ni hittar en bättre plats för att kunna genomföra arbetet. Vi är skyldiga att stå på oss även om det blir en jobbig situation.

Jag vill gärna rekommendera er alla att lyssna på programmet!

 

Om Erik Johannesson

Ordförande SEKO SJ
Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Lagar & Avtal, Lokförare, Säkerhet på järnväg, Spårtrafik, Trafikledning, Trafikpolitik, Underhåll av järnvägsfordon. Bokmärk permalänken.