Huvudskyddsombudet skriver om dragiga förarhytter

Sommar, sommar, sommar då ska man ju ha det varmt och skönt och det stämmer just nu om man är ute. Jag däremot sitter och kör en X-40. Det är inte direkt en kall temperatur i hytten men det är blåsigt.

Ja man måste använda ordet ”blåsigt” för att benämna detta luftflöde på annat vis, blir fel beskrivning. Det är 21 grader varmt ute och här i hytten får man sitta med kepsen på, med västen virad runt halsen som en halsduk och så ha på sig tröjan.

Vi har haft dessa fordon i snart 10 år med samma problem från starten. Vi förare har rapporterat in detta men orkar inte längre då det aldrig ges respons eller vidtas åtgärder. Jag är ju vald till HSO för förarna så jag vet att de skyddsombud som arbetar inriktat på X40, har tillsammans med SJ varit och provkört en ombyggd X40. Man tog en provtur upp till bland annat Kiruna. Enligt de närvarande var testet positivt. Hur denna ombyggnation ligger i tiden vet jag inte men jag hoppas att den är prioriterad.

Jag sitter alltså och fryser i min hytt samtidigt som jag i dagarna fick ett samtal av förare som kört X2000 och även en X55:a med olidligt varma hytter. Förarna som kör dessa sitter och svettas, får huvudvärk och har svårt att koncentrera sig. Även Rc-lok får gå i trafik utan luftkonditionering för länge utan att felen åtgärdas. På dessa lok kan man ju alltid dra ner fönstret, ta på sig hörselkåporna och klä av sig. Denna möjlighet finns ju inte i X2000 och X55.

Personligen tycker jag att det borde gå att lösa dessa problem, att säkerhetsställa normala temperaturer för oss förare på våra arbetsplatser nämligen i lokförarhytterna.

Själv får jag återigen uppsöka massör för min värkande nacke. Vad värken beror på….ja det är en bra fråga?

Vid pennan Annika Laursén / Huvudskyddsombud för enhet Trafik

Om Erik Johannesson

Ordförande SEKO SJ
Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Lokförare, SJ AB, Underhåll av järnvägsfordon. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Huvudskyddsombudet skriver om dragiga förarhytter

  1. Thomas Schiechtl skriver:

    Jag förstår inte riktigt vad du vill förmedla. Du skriver om flera sedan länge väl kända problem men inget om hur och när problemen ska lösas. Det känns som du givit upp hoppet om förbättringar i vår arbetsmiljö och det är i så fall illa när inte ens huvudskyddsombudet tror på en god arbetsmiljö. Kanske missförstår jag dig.

    Du nöjer dig med att hoppas på att frågan om ombyggnad av ventilation är prioriterad. Du beskriver hur du får ont i nacken och tvingas gå till massör men du vet inte vad värken beror på. Själv har jag fått ont i axel och nacke. Jag frågade mig inte så mycket varför utan lät företagsläkaren göra diagnosen. Inflammation till följd av dålig ergonomi blev ”domen”, och nu får jag inte köra X40. Samma sak har hänt fler förare.

    Brister i arbetsmiljön kan finnas i alla verksamheter. De flesta företag väljer att åtgärda bristerna medan andra, mindre nogräknade företag, låter bli. I det senare fallet går det inte att vänta på att problemen löser sig själv, utan då måste skyddsombuden hjälpa arbetsgivaren på traven. Då krävs säkert att skyddsombuden tar hjälp av Arbetsmiljöverket för att få ett föreläggande som tvingar fram åtgärder inom en föreskriven tid.

  2. Pälle skriver:

    SJ möter inte större utmaningar att bygga bra förarmiljö än aktörerna i övrig delar av svensk transportsektor. Resultaten gentemot de övriga är dock i allt väsentligt rejält sämre. Det spelar ingen roll om man tittar på privatbilism, en cockpit (där är utmaningen större än på SJ) eller en långtradarhytt. Den speglar också väl den ambition och kompetens man kan leverera. Detta är exakt vad SJAB vill och kan.

    Några få (numera) lysande undantag av våra ombud acceptererar inte denna tingens oordning, och bjuder upp till kamp så gott det går. Resten är förstrött bekymrade, i bästa fall delvis insatta men ser mest problem och ursäkter att inte tagga upp. Men håller naturligtvis med om att ”det finns en hel del att göra”.

    Ett generallt lokförarfackligt problem vi måste göra något åt. Dagens situation är inget annat än pinsam.

Kommentarer inaktiverade.