Branschförhandlingarna kärvar

Här kommer lite mer information om vad som händer dels på avtalsfronten och dels med hänsyn till SJs agerande att lägga ner Götalandståg AB och inkorporera denna verksamhet i SJ.

Att SJ nu inkorporerar Götalandståg i moderbolaget är ett resultat av att man under hela perioden sedan övertagandet kategoriskt avvisat alla försök att komma överens om ett nytt avtal. SJs inställning har hela tiden varit att personalen skall ner på de villkor som finns i Spåra SJ. detta är villkor som inte är anpassade för den typen av trafik som bedrivs i pendel och regiontågsverksamhet. Förr kunde man hantera detta i och med att personalen åkte blandat och de olägenheter som fanns med tidiga morgnar och stressig pendeltågskörning kunde pareras med mer långväga körning/åkning.

I samtliga avtal som finns med andra operatörer inklusive Stockholmståg så finns det  andra begränsningar avseende arbetstider mm just pga den ensidiga trafiken.

SJ är väl medvetna om detta och det är nu tydligt att Almegas krav på andra försämringar också är en del av en mer tydlig satsning på det som på arbetsgivarsidan kallas ”moderna kollektivavtal”. En modernitet som saknar förankring hos både fackförening och anställda.

Dessutom har vi ingen framdrift i andra branschområdens förhandlingar. På Telekomsidan har Almega sagt uppp ITP planen.

Som vi skrev om igår så har SEKO på grund av etta fattat beslut att ställa in förhandlingarna på samtliga avtalsområden med Almega som motpart.  I och med detta vet vi för närvarande inte när nästa förhandlingstillfälle kommer att vara i spårtrafik. Vi återkommer med mer information löpande.

Det här inlägget postades i Bransch spårtrafik, Lagar & Avtal, Löneförhandlingar, SJ AB, Spårtrafik, Trafikpolitik. Bokmärk permalänken.