Både Seko och Almega svarade idag ja på medlarnas bud i den pågående tågstrejken. Seko ser uppgörelsen som en seger.
– Detta är en historisk seger för svensk fackföreningsrörelse. Vi är övertygade om att detta är början på en utveckling för fler trygga jobb i Sverige, säger Sekos förbundsordförande, Janne Rudén.
– Uppgörelsen innebär ett genombrott när det gäller att stoppa missbruket av deltider och timanställningar på den svenska arbetsmarknaden, säger Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson.
Avtalet innebär bland annat att det bli mer lönsamt att tillsvidareanställa.
– Avtalet innebär att det blir lönsammare för en arbetsgivare att tillsvidareanställa istället för att timanställa då avtalet leder till kraftigt ökade kostnader för timanställningar, säger Valle Karlsson.
Seko menar att det starka opinionsstödet varit avgörande för resultatet i förhandlingarna.
– Utan det omfattande stöd vi fått från andra fackförbund och från allmänhet och resenärer så hade det inte varit möjligt att nå så här långt, säger Seko:s förbundsordförande, Janne Rudén.
När det gäller Öresundståg och Veolia så innebär uppgörelsen att Seko fått gehör för kravet om att begränsa deltids- och timanställningar.
– Nu är det inte längre möjligt för Veolia att omvandla trygga heltidsjobb till otrygga timanställningar, säger Jens Kvist Christensen, klubbordförande på Seko Veolia.
Avtalsuppgörelsen i korthet:
- Alla timanställdas löner på hela avtalsområdet höjs från ingångslön till genomsnittlig lön för respektive yrkesgrupp.
- Grundanställningsformen på avtalsområdet ska vara tillsvidareanställning på heltid.
Avtalsuppgörelsen för Veolia/Öresundståg i korthet:
- Deltidsanställningarna begränsas till 5 procent av antalet produktionstimmar.
- Timanställningarna begränsas till 5 procent av antalet produktionstimmar.
- Seko och Veolia ska ta fram gemensamma verktyg för att uppnå högsta möjliga effektivitet i scheman.