Återblick på 2015 av Huvudskyddsombudet på Trafik

Snön den gnistrar och glimmar…
SJ AB vill att vi förare ska köra i mer än 5 timmar…
Detta blev en stor sak under 2015. Beklagligt att SJ gick ut med hårda direktiv till förarkåren när vi förare dagligen gör insatser och tar vårt ansvar, löser problem och hjälper till så att tågen rullar.
Som skyddsombud anser jag att det är dålig arbetsmiljö att SJ vill att vi tar oss själva ur tjänst när vi inser att vårt tåg är sent och vår rast blir förskjuten. Jag anser att det är självklart att om en förare upptäcker att tåget är sent och sin rast är i fara ska SJ:s direktiv vara att se till förarens arbetsmiljö och på alla sätt försöka lösa detta.

Två frågor som startade och präglade Service och våra ombordare under 2015 var dels Ratio där SJ vill minska bemanningen och dels att vi som företag ska sluta sälja biljetter ombord. Jag har själv, innan jag utbildade mig till lokförare, arbetat som tågvärd och jag kan förstå den oro/stress som många av ombordpersonalen känner. Detta är en förändring av en hel yrkeskårs arbetsuppgifter.
Då vår företagsidé går ut på att sälja resor kan jag personligen inte förstå att vi nu ska avstå från denna inkomstkälla. Heller kan jag personligen inte förstå att vi nu ska minska ner personalstyrkan på våra tåg – samtidigt som hot och våld ökar och att våra resenärer verkligen uppskattar den service som vi erbjudit och som vi nu måste tulla på.

En fråga som startade och präglade Trafik och oss förare under 2015 var ensamarbete för lokförare vid rundgång med lok, koppling av tågvärme och hantering av luft/matar ledningarna. Fram tills T16 har vi förare haft en ombordpersonal eller annan förare som kollar till oss när vi utför dessa arbetsuppgifter. Division Service vill nu inte tillhandahålla denna personal och då anser de chefer som har arbetsmiljöansvaret för oss förare att det räcker med att ersätta en person som kan vara behjälplig om olyckan är framme, om vi halkar och vi skadar oss på tågvärme eller om vi skadar oss av luft/matar ledningarna…med en telefon… ja larmet i telefonen. Skyddsorganisationen är oense med arbetsgivaren i detta och vi har begärt handräckning från Arbetsmiljöverket.

En annan fråga som startade och präglade Trafik och oss förare under 2015 var personalbristen på Driftstöd. Det är en lång historia som började bra med utvecklings stege och bra ersättning. SJ började sedan skruva på upplägget och lokförare ansåg det inte värt att sitta på Driftstöd utan gick vidare med andra arbetsuppgifter. Kvar blev en tapper skara som har arbetat och ställt upp och ställt upp och arbetat så hårt att en del av Driftstödjarna helt enkelt har blivit utslitna. Läget är och har varit kris det senaste halvåret.  SJ har möten varannan vecka där man stämmer av, ärendet har varit hos den Centrala Skyddskommittén och skyddsorganisationen är nu med och vi får se vilka åtgärder som behövs göras, för det är ett faktum att i verkligheten finns det fortfarande flera vakanser varje vecka på stolarna hos Driftstöd.

Jag har glädjande nyheter också från 2015 och det är att vi nu har skyddsombud på alla orter utom Kalmar. Roligt att konstatera att det är tjejer som blir skyddsombud. Vi är nu nästan lika många kvinnliga som manliga skyddsombud på förarsidan på SJ AB.

Jag som HSO känner mig verkligen taggad för att börja ett nytt år med så många nya och intresserade skyddsombud som vill hjälpa till att förbättra vår arbetsmiljö.

Vid pennan
Annika Laursén

 

 

Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Bransch spårtrafik, Driftstöd, Lagar & Avtal, Lokförare, Medlem i facket, Ombordpersonal, Säkerhet på järnväg, SEKO, SJ AB, Spåra SJ, Spårtrafik, Trafikledning. Bokmärk permalänken.