Igår (12 oktober) fick vi information av SJ om de nya för- och efterarbetstiderna inför T18.
I och med införandet av Rapid/IVU så har SJ varit tvungna att göra ett arbete med att se över för- och efterarbetstiderna på våra turer då det nya systemet kräver mer förenkling och standardisering av de block som utgör vår arbetstid.
Vi kunde med glädje se att många av våra krav vi i Seko har ställt under en lång tid har fått gehör, som t.ex. att:
- Alla snabbtåg med två förstaklassvagnar kommer att vara bemannade med 3 ombordpersonal före klockan 09.00.
- Alla befattningar kommer att ha plattforms-, avsynings-/avställningstid vid tågets slutstation.
- Passresor kommer att ha en bufferttid så att ingen kan missa tåget, till skillnad från idag då vi har intid precis vid tågets avgångstid.
Det kom även fram saker som vi anser kan framkalla stress och därmed försämra arbetsmiljön som t.ex.:
- Vid klargöring av loktåg vill SJ endast ge oss 12 minuter oavsett hur många vagnar vi har i tåget. Idag har vi 12 minuter för 5 eller färre vagnar, sedan 2,5 minut till per vagn vid fler vagnar. Vi fick till svar av SJ att vi då ska ta av plattformstiden som ligger på 10 minuter.
- På Regionals motorvagnståg kommer det att läggas enbart 5 minuter plattformstid och det ska utvärderas för att se om det räcker. Vi påpekade att vi tyckte att även dessa tåg skulle ha 10 minuter då även de resenärerna har behov av hjälp.
- Vi påpekade att det låg för lite tid (15 minuter) för komfortsyn/serveringsförberedelser i Köpenhamn vid utgångståg därifrån då det måste göras en särskild tunnelcheck där ombordpersonalen behöver vara behjälplig. SJ håller inte med oss i det.
Vi tog också upp förflyttningstider till/från överliggningar då SJ använder sig av Google Maps och den kortaste vägen är ibland inte den lämpligaste vägen att gå beroende på var vi är.
Vi är glada över att vi har fått förbättringar på några punkter men nöjer oss inte med det.