Den 12/10 fick vi information av SJ om de nya för- och efterarbetstiderna inför T18. I och med införandet av Rapid/IVU så har SJ varit tvungna att göra ett arbete med att se över för-och efterarbetstiderna på våra turer då det nya systemet kräver mer förenkling och standardisering av de block som utgör vår arbetstid.
Vi kunde då med glädje se att många av våra krav, vi i Seko har ställt under en lång tid har fått gehör, som t.ex. att alla snabbtåg med två förstaklassvagnar kommer att vara bemannade med 3 ombordpersonal före klockan 09.00.
När vi fick ut materialet för T18 kunde vi snabbt konstatera att så inte var fallet…
SJs svar på det centrala samrådet den 2/11 var att man fortsätter att bemanna enligt beslut från enhet Service och att det vi fick höra den 12/10 endast varit ett förslag för att förenkla bemanningsparametrar i det nya planeringssystemet IVU/Rapid.
Detta betyder att arbetet med rapporter om tåg där vi inte hinner med frukostservering på grund av avsaknad av Bef 4 måste fortgå! Vi måste för SJ fortsätta att påvisa att detta är ohållbart, likväl som det är ohållbart att under längre tid stänga Bistron för att den personalen skall vara behjälplig med frukostserveringen.
Man kan konstatera att om något låter för bra för att vara sant så är det oftast just på det men Seko SJ kommer inte att ge sig inte utan fortsätter att ställa krav på rätt bemanning på alla tåg.
Ovanstående information finns även här som PDF: Seko SJ information om bef 4 på snabbtåg