Det var tur att vintern inte kom den 12 december

Den 12 december tog DSB över Västtrafik samtidigt som DB tog över Östgötatrafikens tåg. Det förefaller att ha gått mycket dåligt för båda DSB och DB. Värst verkar det gå för DSB som har mycket stora problem att leverera de tjänster man utlovat. Det var problem från första stund och DSB fick lov att reducera trafiken redan från start. Det var tur att vintern inte kom den den 12 december får då hade DSB och DB verkligen haft något att skylla på. Nu hade det varit vinter nästan i en månad. SJ hade i sig problem att upprätthålla trafiken, men visst levererade SJ bättre?

På DSB har både affärsområdeschefen och trafikchefen lämnat sina poster och detta innan det gått en månad sedan trafikstart. Det saknas lokförare och avgångssignalerare. Redan innan övertagandet fick vi uppgifter om att DSB:s upplägg var orealistiskt. Fordonsomlopp och turlistor påstods att sakna verkligehetsförankring.

Sannolikt kommer DSB nu sätta press på personalorganisationerna. Arbetsgivare brukar hävda att det är personalens villkor i kollektivavtalet som är problemet när det går dåligt för verksamheten. Seko på DSB kommer säkert få en tuff uppgift framöver i att värna de villkor man förhandlat fram inför trafikuppstarten.

Att uppmärksamheten i media, i varje fall lokalt, riktas mot DSB och DB kan ju faktiskt lätta lite på trycket för SJ.

Det här inlägget postades i Diverse, Lokförare. Bokmärk permalänken.