Information och skyddskommitté på Trafik

 Idag har jag och Erik varit på sk MBL §19 information samt skyddskommitté på enhet Trafik. Dagen bjöd väl inte direkt på några kioskvältare men det var en del givande diskussioner.

Bl a så berättade Trafiks chef Jan Jansson om att åtgärdsprogrammet för lokförare löper på enligt plan och man förväntas ta beslut på vilka som kommer att få uppdragen som littraansvariga nästa vecka.

Vi tog – som på så många andra möten i närtid – också på det här mötet upp frågan om den dåligt skötta semesterutlägget och planeringen. Några direkta svar på hur frågan skall lösas kom väl inte fram, men det fanns en enigheten om att det fungerat under all kritik. Att något måste göras åt saken verkar också vara helt klart.

En av de viktigare sakerna som diskuterades under dagen var problemen på Trafikledningen. Där har belastningen nu blivit en reellt arbetsmiljöproblem. På en relativt liten grupp finns det ett flertal långtidssjukskrivna, och om inget görs risker det att bli fler. Det är lite svårt att förstå att en funktion som är så viktigt för företaget inte har de resurser den behöver. SEKO anser att den här frågan måste få en hög prioritet. Problemen måste lösas framförallt för personalen på Trafikledningen skall få en dräglig arbetsmiljö, men också för att fungerar det dåligt på Trafikledningen så påverkar det i stor utsträckning också ombordpersonalens och lokförarnas arbetsmiljö.

Frågan om sjukanmälan dök upp igen, och det har visat sig att en del anställda känner en press att uppe sin sjukdom de har när de anmäler att de är sjuka, samt att de känner sig pressade till att svara i telefonen tredje sjukdagen. Vi vill än en gång påminna om att du inte har någon skyldighet att uppge vilken sjukdom du har, och du har heller inget krav på dig att svara i telefonen när du är sjuk.

Frågan om att försöka dela upp all information vi får så man tydligare kan se vad som är väldigt viktigt, och vad som är mindre viktigt var också uppe till diskussion. Tidigare har man t ex fått trafiksäkerhetsinformation på gult papper. Varför det inte är så längre kunde ingen riktigt svara på, men idén är ju inte dum så Ronald Nilsson skulle ta en titt på om vi inte kunde återinföra detta. Här skulle jag också vilja tipsa om att ni som är intresserade av trafiksäkerhetsfrågor tar och kollar in TSS-bloggen på intranätet där Ronald skriver. Det går också utmärkt att skriva till Ronald och tipsa om saker du tycker det är viktigt att ta upp när det gäller trafiksäkerheten.

Om Anders Hedlund

Styrelsen SEKO SJ och Vice ordf Klubb Mälartåg
Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Driftstöd, Lokförare, Trafikledning. Bokmärk permalänken.