Vad är en ”dörrstängare”?

Vad gör en dörrstängare och vilka befogenheter har en sådan?
Just dessa frågor har Skyddsorganisationen inom Division Trafik blivit fundersamma över. Organisationen har blivit uppmärksammad på att man från företagets sida ofta ibland dagligen och även schemalägger en ny funktion nämligen ”dörrstängare”.

Det är förare som får i uppdrag att åka dörrstängare då det är brist på ombordpersonal. Ibland får man åka dörrstängare tillsammans med en biljettgranskare och det kan man väl tycka är rätt ok för då har ju föraren inget med biljettviseringen eller anslutningar att göra.

Men ibland får man åka dörrstängare helt själv utan någon annan ombordpersonal. Skyddsorganisationen har nu ställt frågan till SJ om arbetsinstruktion för denna funktion. Under den hittills förekommande mailväxlingen med TSS på SJ har det klart framkommit att det inte finns någon funktion dörrstängare. Vem som kommit på denna nödlösning för att kunna få tågen att rulla vet man inte. De funktioner som finns för ombordpersonal är: F53 och F58 och F59.

Skyddsorganisationen har begärt erforderlig utbildning och utrustning för de förare som skall fungera som ombordpersonal. Utrustning i form av t.ex visselpipa och utbildning i dörrar och i hur man hanterar biljettviseringen och anslutningar. Skyddsorganisationen har också begärt att man klargör vilka befogenheter som gäller vid brand eller evakuering, om man åker dörrstängare med annan ombordpersonal och då man åker ensam.

SJ använder nu denna funktion som nödlösning. Man säger till föraren som blir ålagd detta att komma överens med övrig personal ombord. Många förare har kommit till oss skyddsombud och påpekat att man är osäker och orolig inför denna arbetsuppgift då man inte vet vad som förväntas eller vad som gäller. Ärendet har varit uppe i Trafiks Skyddskommitté och är under utredning, men det tar tid.

Vi inväntar arbetsgivarens lösning av problemet och hoppas kunna återkoppla i ärendet inom snar framtid.

/Annika Laursen
Huvudskyddsombud Lokförarna SJ AB

Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Lokförare, Ombordpersonal. Bokmärk permalänken.