Blanketthysteri eller Vad hände sen?

Nu har SJ överträffat sig själv med alla dessa blanketter, var och var annan dag så kommer det nya blanketter/ formulär/utropsmanualer/evakuering etc. att fylla i efter händelse.

Senast i raden var denna med att ringa och tala om att föraren skall lämna fordonet för att uträtta onormala sysslor ute på linjen, så som växling/kontroll av bromsar/etc. Jag kan nu se detta scenario utspela sig efter att ett tåg kört på en älg utanför Älgarås och luftledning till bromssystemet gått av och all luft rusar ut ur huvudledningen, tåget nödbromsar och stannar nu ute i skogen.

Normalt skulle föraren gått ut och stängt/pluggat ledningen igen, och gjort ett nytt bromsprov och kört vidare kanske 5-15min försening, om inget mera hände, och det var bara avstängningskranen som hade gått upp, enkelt fixat. Men inte efter att alla dessa blanketter har gjort entré.

Scenariot är samma…..

Föraren ringer nu Fjärrtågklareraren (Fjtkl/fjärren) och skall förklara att en älg har gått hädan utanför Älgarås och att luftledning till bromssystemet gått av, han skall bara kolla igenom så att det inte har hänt något mer.

Föraren tar nu upp luren till den förträffliga ”Mesa” en ny telefonen stor som en skokartong, trycker på siffran 5 väntar ett litet tag trycker sedan på siffran 5 igen sedan på bokstaven E. Det får inte gå för fort mellan trycken på siffrorna för då får man börja om, (telefonen får TILT annars) Ringer nu berörd Fjtkl för att  säga att man står still ute i naturen. Så långt allt ok. Nu börjar farsen.

– Ring ring ”Välkommen till Hallsbergs trafikområde, du är nu placerad i kö”……..

– Välkommen till Hallsbergs trafikområde, du är nu placerad i kö”……..

Man lyssnar nu på denna telefonsvarare ca 3-8 min.

– Fjärren Hallsberg, svarar en röst.

– Hej det är föraren på tåg 106 som står vid…..

Nu avbryts mitt telefonsamtal med fjärren av ombordspersonalen på tåget.

– Hallå hallå! Vad hände varför står vi här? Körde vi på något? frågar konduktören.

– Ja vi körde på en älg och jag sitter, förlåt satt med fjtkl i luren när du bröt mitt samtal, jag återkommer till dig.

– Ok, förlåt.

Nu får man ring om igen……skit med.

– Ring ring. ”Välkommen till Hallsbergs trafikområde, du är nu placerad i kö”……..

3-5 min senare.

– Fjärren Hallsberg!

– Hej det är jag på 106 igen, det bröts. Jag har kört på en älg här ca: 200 meter norr om Älgarås med en avslagen luftledning, skall bara stänga den och se så inget mera har hänt, jag återkommer till dig när jag är klar.

– Ok då vet jag, älg påkörd i Älgarås, svarar fjärren med ett flin.

Nu tar jag fram mitt nya fina SJM och ringer upp ”operativ arbetsledning” (Opsl)

Samma sak igen med den förträffliga ”Mesan” trycker på siffran 5 väntar ett litet tag trycker sedan på siffran 5 igen sedan på bokstaven E. nu kan man knappa in telefonnumret  till  operativ arbetsledning avslutar med att trycka på E igen.

– Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först……

Ring ring, mitt samtal bryts av Fjtkl.

– Fjärren Hallsberg här. Är du klar snart? du har stått stilla länge nu, jag har fler tåg bakom dig.

Fan tänker jag.

– Jag har inte kommit av loket än, jag måste ringa och tala om för min operativ arbetsledning att jag skall ut och fixa detta först.

– Va????? Haaallååå…. vi kör tåg här.

-Ja jag vet, jag förstår hur han ser på problemet, men jag måste göra det först.

Skit, med jag har glömt att informera resenärerna om varför vi står still.

Åter till ”Mesan”

Trycker nu på en knapp med en högtalare på.

Nu slog det mig att vi skall ropa på utrikiska med, enligt vår nya fina  Utropsmanual

Men först på svenska.

– Detta är ett meddelande från föraren. Vi råkade köra på en älg här ute i skogen och jag håller på att kolla igenom detta nu, vi är nu ca: 21 min sena.

Fint, tänker jag. Nu på engelska.

– And to you foreigner people, (heter det så tänker jag) we just run over á moose. (vad fan heter Älgarås på engelska mooseas kanske, hinner jag tänka, äh skit i det.) And we are now 21 minutes late.

Det blev inte bra tänker jag, inte bra alls. Innan jag ringer upp operativ arbetsledning  igen.

Men nu är det så finurligt att jag har ringt det numret förut så nu behöver jag inte trycka på 5 sedan 5 igen, utan nu kan jag trycka på 5 och 3 sedan E, för då kommer jag till ”senast slagna nr” LysandeJ

– Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först……

Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först……

Nedkoppling av Mesan igen???

– Hur går det ? undrar konduktören.

Inget vidare, jag blir ju avbruten hela tiden. Svarar jag med lätt irriterad röst

– Förlåt, men var står vi, behöver vi evakuera eller beställa bussar?

– Vi står strax norr om Älgarås och jag vet inte vad som har hänt med tåget, vi får se.

– Ok, då vet jag lite mera.

Ringer om till operativ arbetsledning.

– Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först……

Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först……

Svara någon gång vrålar jag ut i ren desperation.

-Opsl Göteborg, hörs mitt i mitt vrål.

-Oj ursäkta mig.

-Va fan, jag blev döv nu.

– Ursäkta igen, försöker jag lite lent, det var inte meningen.

– Jag vill bara tala om att jag lämnar loket för att fixa kiken på loket klockan är nu 17.15 det beräknas ta 15 min, jag är tillbaks senast 17.30 då. Och jag har ingen mobiltäckning här.

-????? Va sa du? Frågar Opsl.

– Att jag lämnar loket för att fixa kiken på loket kl 17.15 det beräknas ta 15 min.

Enligt de nya SJm:et som du skall fylla i så måste jag det, så det inte händer mig något där ute.

– Jag fattar inte nått, gör vad du vill jag har annat att göra och viktigare saker att utföra

Som vadå tänker jag …som att svara i telefonen när det ringer.

Nu är han både sur och döv.

– Ok svara jag och lägger på. Just när jag skall gå ut blinkar den gula knappen ”FEL” till.

Vad har nu gått sönder tänker jag, få se. ”Termiskt överström  kompressor”

H-vete! Kvitterar och stänger av ”eftermatning Huvudledning” för nu har den stackas kompressorn gått mer än en halvtimma, och skriker efter rast. Det finns fler ledningar som skulle stängas av hinner jag att tänka.

Jag skulle precis kliva av när det ringer igen. Det är fjärren i Hallsberg, och han är inte glad.

– Rullar du nu? Skriker han till mig.

– Nä, skäms jag Inte än, jag har faktiskt inte kommit av loket för att kolla på det än.

– Va fan säger du? Har du inte kommit av ÄN??? Du har ju stått still 55 min nu och inte kommit av loket än.

– Nä, försöker jag, det ringer hela tide…avbruten igen

-Hallå! Hur går det har du någon information till mig nu då? undrar konduktören.

J*vla Mesa .Valium ett kungarike för en valium. Jag ger nu snart fan i detta.

– Nej säger jag, har inte varit nere och stängt ledningen än, säger jag med ironi i rösten.

NU kan jag kliva av loket och stänger av ledningen så att jag kan ladda tåget med luft…Äntligen.

Hör att det ringer upp på loket men jag svarar inte på det . Går runt och letar efter skador på loket , men ser inga.

Så upp på loket igen, just det info det är viktigt, ropar ut till folket, genom Mesa´n

– Ett meddelande från föraren, jag har nu åtgärdat skadan på loket och vi kan snart fort…

Avbruten av Opsl i Stockholm.

-Hallå är det föraren tåg 106??

Gissa! tänker jag, är nu riktigt trött på att inte få arbetsro.

– Jo det är det, svarar jag.

– Vad är det som sker? Du har stått still i 55 minuter nu.

– Jasså, vilken nyhet svarar jag. Alla på hela j*vla SJ och Trafikverk har visst beslutat att ringa och störa mig hela tiden, jag är bra trött på att bli avbruten nu.

Den stackars Opslén i Stockholm  fattar nu ingenting.

– Förlåt men jag vet inte vad som föregås där nere. Mer än att ni nu är55 minuter sena.

Han måste tänka att en förare håller på att gå varm ute i busken, skall vi ringa Previa om hjälp tro?

Jag har precis lagt på luren när det ringer igen…..inte mer nu.

– Föraren tåg 106.

– Hej det är Lena på Kundgruppen, hur går det?

Nu tror jag att jag skall explodera, hon får nu hela mitt raseri över sig…

– Tror alla att jag  sitter i en Baden-Baden stol och dricker paraplydrinkar hela tiden.

– Förlåt, men det ringer så förbaskat mycke.

– Ok, jag tänkte bara höra om vi kan ordna något för er?

– Vad sägs om en egen telefonist….

– Ha ha den var kul, säger hon, Men hör av dig om det är något?

– Ja ja svarar jag.

Informera var det, lyfter luren och ropar bak i tåget.

– Hej det är föraren igen, ursäkta att det bröts förut men det ringer mycket här nu.

Allt är klart med tåget nu och snart kan vi åka vidare mot Stockholm, vi är nu  tyvärr 65 minuter sena. Öhh varför laddas inte h-ledningen? visst knappen eftermatning tillbaks med den…Klart.

Ok, över en timma med tömda bromsledningar, är det nytt utgångsprov nu eller?

Jag får ringa driftstöd för att vara på den säkra sidan.

Börjar med den förbenade Mesan igen 5.5.E och nr dit+ E.

– Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först……

Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först……

– Driftstöd Rc, svarar en man i Göteborg.

– Hej! Det är föraren på tåg 106 som har kört på en älg och h-ledningen har varit tömd mer än 60 minuter, men den är fixad så allt är lugnt. – behövs det ett utgångsprov då?

– Hmm, skall kolla med en annan vänta lite. Några minuter går. Vi är osäkra gör du ett grundprov för att vara på den säkra sidan..

– Ok svarar jag.

Mesan igen,

– Ags (avgångssignaleraren/konduktör) kontakta föraren.

– Hallå! det är jag här bak.

– Hej allt är nu klart, vi får bara göra ett nytt  grundprov, så jag ringer fjärren och ber dom stoppa all trafik på det andra spåret så att du kan gå på bromsen utan att bli överkörd. Ok?

– Va? Jag är ju bara 58, jag får inte bromsprova…..

– Skojar du, ok då gör jag det själv, men du får komma fram till loket och vakta bromsen så det inte börjar att rulla genom att nödbromsa tåget om det skulle ske, vilket det inte kommer att göra, men då har vi skyddat våra ryggar i alla fall

– Ok jag kommer fram, du det är inte många som har fattat vad du har  ropat i högtalaren heller så jag gör ett nytt utrop i vagnarna. – står vi i Älgarås sa du? Hur ropar man det på engelska, hinner hon tänka.

– Lysande, inte lätt när man skall informera om det på engelska, Så tack.

Ringer nu till Opsl i Göteborg för att få tillstånd att lämna loket igen, denna gången för att bromsprova.

Mesan min kompis, nu skall vi ringa igen 5-3 E.

– Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först……

Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först…… Du står nu först…..Du står nu först……

– Opsl Göteborg, svarar en kvinnoröst.

– Hej föraren på tåg 106.

– Jag vill bara tala om att jag lämnar loket för att bromsprova  tåget själv, kl 18.07 det beräknas ta 20 minuter och jag är tillbaks senast 18.27 då.

– Ok, det var du med de nya SJm:et ja. Du veta att du skall ringa Stockholm! vi har bara sträckan Göteborg – Töreboda, men det är ok för denna gång, jag snackar med Stockholm senare.

–  Vad ska jag göra om du inte ringer tillbaka då, för det  gjorde du inte förut. Undrar hon.

– Oj det glömde jag i ivern att bli klar innan midnatt. Solly solly. Jag vet inte, det stod inte vad jag vet på lappen, men kanske efterlysa mig eller något vad vet jag. Ringer nu Fjärren för vilken gång i ordningen vet jag ej och förklarar att jag skall ut och gå i spåret och att jag vore tacksam om han ställde all signaler till stopp på det andra spåret så att jag inte blir påkörd.

Nu tror jag han skall spricka av ilska.

– Va f*n (nu går det tyvärr inte att skriva mer vad han säger men det slutar så här) är det inte lika bra att vi ställer in all trafik och går hem. – Ja ja, jag ställer alla signaler på stopp nu, det är klart att gå nu.

– Tack, svarar jag med ett litet leende för mig själv.

Ags kommer nu upp på loket och jag försöker instruera henne vad som gäller och hur man nödbromsar tåget. Snacka om ett levande frågetecken……- Kom kommer det att börja rulla när du är ute? frågar hon med ängslan och skräck i blicken.

– Nej nej, men om det skulle göra det, nu hör jag hur idiotiskt det låter herregud sicket snack

Nu förstår jag varför jag inte är instruktör, jag kan inte förklara det på ett trovärdigt sätt,(är det någon som kan det?) Men bromsprovet går utmärkt, folk hänger ut ur fönstren och undrar vad som sker, jag med.

Kommer upp i loket för att finna en Ags som kallsvettas och ögon lika stora som  Marty Feldman.

– Tack för att det gick fort! Kan jag gå nu?

Ringer nu till Fjärren igen, nu kan ni det där med att ringa på Mesan nu 5-3 E

– Hej! Föraren på tåg 106 är klara att åka och spåren är fria för alla tåg. När jag nu sitter där och kör vidare på mitt lilla tåg 111 minuter sen, tänker jag tillbaks på det som har hänt. Mest synd var det för älgen, han dog! Men kan detta göras på ett annat sätt? Finns det någon logik i allt vi gör? Sunt förnuft, finns de?

Hur i h-vete skall man kunna komma ihåg allt som präntas ner i på papper på detta företag.

SJm/SJf/Im/formulär/blanketter/Jtf/intranät/mail/manualer. osv. osv.

Och alla dessa telefonnummer som ändras, olika ansvarsområden för olika befattningar etc. Och allt detta skall man kunna ta fram i en stressad situation på en millisekund och veta allt. Vi förare är inga övermänniskor, bara vanliga gubbar/tanter som har ett jobb med att köra tåg. Nu kommer slutklämmen i denna lilla fars, att jag skall ropa ut vad som har hänt!!

Hur fan skall det gå till, och lyckas jag få till det något sånär, blir det trovärdigt??

På svenska, kanske, men på engelska, nä jag låter mig inte ge mig in i det över huvudtaget.

För vem vet, det sitter kanske en engelskspråkig individ där bak och garvar så att han spricker

”om älg i Älgarås” och har då en lysande historia om svenska järnvägar att berätta för sin nära och kära. Observera detta är bara en liten saga och den har ingen plats i verkligheten överhuvudtaget.

För den är så tokig, att den skulle aldrig kunna hända på SJ.

Tack för det

Peo Kullvik

Om Erik Johannesson

Ordförande SEKO SJ
Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Diverse, Driftstöd, Fordonsledning, Försäljning, Lagar & Avtal, Lokförare, Lokledare, Ombordpersonal, Säkerhet på järnväg, SJ AB, Trafikpolitik, Underhåll av järnvägsfordon. Bokmärk permalänken.