Huvudskyddsombudet skriver om dragiga förarhytter

Sommar, sommar, sommar då ska man ju ha det varmt och skönt och det stämmer just nu om man är ute. Jag däremot sitter och kör en X-40. Det är inte direkt en kall temperatur i hytten men det är blåsigt.

Ja man måste använda ordet ”blåsigt” för att benämna detta luftflöde på annat vis, blir fel beskrivning. Det är 21 grader varmt ute och här i hytten får man sitta med kepsen på, med västen virad runt halsen som en halsduk och så ha på sig tröjan.

Vi har haft dessa fordon i snart 10 år med samma problem från starten. Vi förare har rapporterat in detta men orkar inte längre då det aldrig ges respons eller vidtas åtgärder. Jag är ju vald till HSO för förarna så jag vet att de skyddsombud som arbetar inriktat på X40, har tillsammans med SJ varit och provkört en ombyggd X40. Man tog en provtur upp till bland annat Kiruna. Enligt de närvarande var testet positivt. Hur denna ombyggnation ligger i tiden vet jag inte men jag hoppas att den är prioriterad.

Jag sitter alltså och fryser i min hytt samtidigt som jag i dagarna fick ett samtal av förare som kört X2000 och även en X55:a med olidligt varma hytter. Förarna som kör dessa sitter och svettas, får huvudvärk och har svårt att koncentrera sig. Även Rc-lok får gå i trafik utan luftkonditionering för länge utan att felen åtgärdas. På dessa lok kan man ju alltid dra ner fönstret, ta på sig hörselkåporna och klä av sig. Denna möjlighet finns ju inte i X2000 och X55.

Personligen tycker jag att det borde gå att lösa dessa problem, att säkerhetsställa normala temperaturer för oss förare på våra arbetsplatser nämligen i lokförarhytterna.

Själv får jag återigen uppsöka massör för min värkande nacke. Vad värken beror på….ja det är en bra fråga?

Vid pennan Annika Laursén / Huvudskyddsombud för enhet Trafik

Om Erik Johannesson

Ordförande SEKO SJ
Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Lokförare, SJ AB, Underhåll av järnvägsfordon. Bokmärk permalänken.