Huvudskyddsombudet på enhet Trafik skriver veckobrev

Information från lokförarnas huvudskyddsombud

Efter en sen och skön semester har jag sakta kommit tillbaka till lokföreriet och de antaganden jag har som huvudskyddsombud åter upptagits. De fackliga klubbarna kallade skyddsombud till lokala sittningar ute på orterna och vi fick fortsatt vara med då ansvariga från huvudkontoret kom ut till samråd. När allt detta ska sammanställas görs det under två träffar 24/9 och 5/11 för Trafiks del. Skyddsombudsorganisationen har utsett ett skyddsombud från Linköping att företräda och bevaka vår arbetsmiljö i våra turlistor. Jag hoppas verkligen att SJ nu lyssnar på skyddsorganisationen och anpassar turer och turnycklar. Om min förhoppning stämmer – det får vi vänta med att se och utvärdera.

Förra veckan 38 deltog jag på två möten. Den ena handlade om vår handtering inom SJ rörande ”tagen ur tjänst”- organisationen i samarbete med kamratstöd. Skyddsombud både från ombordsidan och lokförarsidan har fått in många rapporter under året där dessa rutiner om hur vi personal ska behandlas inte har fungerat. SJ:s nya chef på Service har visat stort engagemang i vår oro för dessa brister och detta var det 3:e mötet vi hade. Jag tyckte mötet var givande. Rätt personer från respektive division fanns representerade OPSL, chef Trafik, SJ:s arbetsmiljö ingenjör, chef Service, skyddsombud från service och trafik och representant från Huvudkontoret, HR. Vi gick igenom hela processen från en olycka till då lokförare/ombordpersonal var tillbaka i tjänst med olika scenarion som var med eller utan tut-funktionen. Vi hittade en del brister som blev antecknade och ålades på respektive division att åtgärda. Nytt möte är inbokat i november med utvärdering om ifall att hösten har flutit på till det bättre och de brister vi identifierat är inarbetade.

Det 2:a mötet var egentligen en utbildning. Initiativet till denna utbildning har tagits av chefen för Division Affär/Service och riktade sig till alla som sitter med i hennes skyddskommitté + chefer för Enhet Service och Enhet Trafik. Den nya arbetsmiljöorganisationen låg till grund för dagen och så byggde vi på med kunskap och samsyn på vår arbetsmiljö inom SJ från Arbetsmiljölagens synvinkel. Jag känner att det är ett steg i rätt riktning och det kommer att bli en stor utmaning för de nya gruppcheferna som nu ska få skyddskommitteér på orterna att fungera.
Mvh Annika Laursén

Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Bransch spårtrafik, Lokförare, SEKO. Bokmärk permalänken.