Omställningsarbete

Fackförbundens arbete med förhandlingar och nu alltmera omställningsarbete fortskrider. Begreppet omställningsarbete är lite diffust eftersom så många kommer att sägas upp efter en omplaceringsutredning alt att det inte finns omplaceringsmöjligheter på den ort man jobbar på.

Vårt deltagande i en omställningsgrupp skall ju vara en sorts garanti för att allt går rätt till i process fram till omplacering eller uppsägning. Vi som jobbar fackligt lägger ner mycket tid på att granska allt material och försöka säkerställa att allt är rätt hanterat.

Det som nu krånglar till det hela en hel del är hanteringen av alla de tjänster som företagsledningen beslutat att lysa ut i strid med samtliga fackliga organisationers vilja. Det vill säga att vi utöver drygt 200 tjänster som försvinner kommer ytterligare ca 300 personer gå i igenom en form av anställningsprocess för att i många fall kunna fortsätta i sitt eget jobb. Seko är och har varit starkt negativa till denna ordning som koncernledningen beslutat.  Bland annat ställer det till en del nu när söktiden gått ut och bemanningen av de utlysta tjänsterna skall ske.

I och med att vi har en stor mängd övertaliga så gäller att har man tillräcklig kompetens i kombination med anställningstid så skall det räcka för att få fortsatt arbete i bolaget. Vi märker nu alltmer att det kommer information om att de som är ”bäst” enligt cheferna är de som skall få tjänster så kommer det att bli problematiskt.

I dagens information på intranätet läser vi följande text som får oss i Seko att studsa en aning:

Samordning i rekryteringen

–      När medarbetaren som sökt tjänsten och den som rekryterar är överens – en ”perfect match” och bådas förstahandsval, då kan tjänsten tillsättas direkt.

Ovanstående citat borgar inte direkt för att fylla begreppet tillräckliga kvalifikationer. Vi är nu rejält bekymrade över hur detta skall kunna hanteras utan konflikter i det fortsatta arbetet i omställningsgruppen.

Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Bransch spårtrafik, Lagar & Avtal, Medlem i facket, SEKO, Trafikpolitik. Bokmärk permalänken.