Ingen skyldighet för åkande personal att ta del av turändringar via Trappen, Xpider, mail eller SMS.

SJ Division Trafik & Service har den 14 augusti skickat ut ett mail till ombordpersonalen om att tester skall göras i september utifrån vad som framkommit på de workshops som hölls under våren. Testerna gäller nytt arbetssätt ombord, både på Snabbtågen och Regionaltågen. Det som skall testas är nytt frukostkoncept och ändrad visering. Någon information om vad det i praktiken innebär för personalen fanns inte i mailet. Utsedda orter för Snabbtåg är M, G, Ks, Cst och Suc och för dessa har det nu kommit turlistor. Ingen information har kommit när det gäller Regional.

Däremot skriver man att avgångar och personal som inte deltar i testet kommer att påverkas.

Man skriver vidare att det är viktigt att personalen under denna tid bevakar veckolistor och turlistor både på Intranätet och i Trappen. Testet kan medföra att personalen får ändrade befattningar, ändrade avgångar och förändringar i överliggningar…

Seko SJ ställer sig kritiska till att SJ, efter denna tuffa sommar (arbetssituationen under sommaren nämns i inledningen av mailet), förändrar förutsättningarna för våra medlemmar att planera sin fritid, spräcker pusslet som småbarnsföräldrar ständigt får lägga för att få ihop hämtningar och lämningar på dagis och gör september till ytterligare en månad med ändrade förutsättningar.

SJ kräver att personalen skall kolla i Trappen efter turändringar, något som det inte finns någon som helst överenskommelse med Seko SJ om. Man säger också att vi skall kolla veckolistan, vilket stämmer, men bara för de som går på vikarielista…

Ett Vinnande SJ måste ta hand om sin personal och då hör det till att inte lämpa över allt ansvar på densamma, utan tillse att de turändringar man nu gör meddelas personligen om de kommer efter att månadslista (för de på grupp) eller veckolista (för de på vikarielista) publicerats.

  • Det finns det ingen överenskommelse mellan Seko SJ och SJ om att vi skall ta del av turändringar i Trappen eller Xpider, eller för den delen via mail eller SMS.
  • Det föreligger ingen skyldighet för personalen att ha telefonen påslagen annat än under arbetstid.

Hämta informationsblad här

Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Ombordpersonal, SEKO, SEKO SJ Nyttt, SJ AB, Turlistor. Bokmärk permalänken.