Huvudskyddsombudet för Lokförarna bloggar om aktuella frågor i SJ AB

Så här inför jul är det många möten inplacerade. Det är intressant att vara Huvudskyddsombud och få vara med att förbättra arbetsmiljön hos SJ på olika sätt. Som huvudskyddsombud deltar man i skyddskommitteér.

En sådan ägde rum i Linköping med division Trafik i november. Skyddsorganisationen har drivit frågan om frontrutorna på X55 som blir ”pixlade” då föraren sätter på värmen i rutan. Lokförare har känt obehag såsom illamående och även huvudvärk. SJ har haft en ergonom som tittat och som konstaterade att dessa rutor med frontvärmen på ger dessa biverkningar. SJ kommer så småningom att byta alla rutor men innan dess ska SJ ta fram en handlingsplan för att minimera dessa risker.

Skyddsombud tillsammans med Litteraansvarig har varit ute och mätt våra plattformar med mät hjul. Ett gediget arbete med många promenadmetrar. De meterangivelserna vi idag använder vid våra plattformar är från Trafikverket och stämmer inte in på antalet perrongmetrar vi har oss tillgodo på en plattform. Genom den här mätningen kommer vi få exakta värden och ska läggas in i förarplattan.

Det har varit en orolig höst då vi sett stora och allvarliga brister hos trafikverket som kunde ha slutat illa. Även hot och våld har gått från verbala hot mer mot att resenärerna verkligen slår, sparkar och knivskär oss som arbetar på tågen. SJ och skyddsorganisationen arbetar här tillsammans så på Service har skyddsorganisationen tagit fram en enkät, som vi som jobbar och blir utsatta för hot och våld fyller i. Resultatet lyfts till SJ och man har med detta i arbetsgrupp.

Skyddsorganisationen har under hösten kämpat för att få vara delaktig i turlistarbetet på SJ. Det har varit väldigt ostrukturerat från vår arbetsgivare. På vissa orter har skyddet fått beviljat att delta lokalt medan andra skyddsombud på annan ort blivit nekad att delta. SJ kallade till en Central sittning innan det definitivt klubbades om turerna och dit blev skyddsorganisationen inbjuden men när det var dags för den Centrala förhandlingen för turlistor blev skyddet utestängda. Skyddet kommer redan nu att börja arbeta för att få till mer struktur under nästa år och att skyddsombud på alla orter i hela SJ får vara delaktiga i våra turlistor – för vad är mer arbetsmiljö för oss som arbetar på tågen – än just våra turlistor.

Under veckan har vi gjort en riskanalys för förarnas ensamarbete om det blir så att SJ genom projekt ”Ratio” kommer att minska bemanningen ombord på våra tåg. Vi skyddsombud anser det viktigt att vi inte glömmer bort förarna i ett sådant här stort projekt som kan få konsekvenser och försämra vår arbetsmiljö. Genom riskanalys ser man risker som kan komma att uppstå och då ge förslag till åtgärder för att förhindra dessa. Som skyddsombud ser jag dock att många åtgärder för att förhindra en lokförares ensamarbete är just att vi har med ombordpersonal på våra tåg.

Förarnas huvudskyddsombud på SJ AB
Annika Laursén

Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Bransch spårtrafik, Diverse, Instruktionsförare, Lokförare, Medlem i facket, Ombordpersonal, Säkerhet på järnväg, SEKO, SEKO SJ Nyttt, Spårtrafik, Trafikpolitik. Bokmärk permalänken.