MESA Projektet

SEKO och delar av vår organisation deltar regelbundet i olika projekt. Ett sådant är ett projekt för att ta fram en ersättare till dagens gula mobisirtelefoner på X2. Ingemar X Sernvik deltar i projektet och jag har lagt in en information från Ingemar här nedan:

Detta handlar om GSM-R-telefoner, men dessa apparater är mycket mer än bara telefoner. Men jag kallar dem för telefoner nu, för enkelhetens skull.
Det pågår ett projekt inom SJ för utbytet av GSM-R-telefoner. De som är monterade i t.ex. X2.
Det handlar om de gula, som ska bort.
Numera ställs det hårda krav från EU genom Trafikverket hur radio/telefoner skall fungera. Bland annat angående uteffekt och funktion.
De som har lämnat in anbud är, Siemens, Nec och Funkwerke. Funkwerke är de som gjort dagens Mesa. I slutet av maj gjordes en test av dessa telefoner i hyttmiljö.
Per och Signe leder projektet. Jacob, från div Fordon, Gunnar, från EuroMaint, Peter, från Stab Säkerhet.Förutom undertecknad, deltog Stefan Rehnberg, Annika Laursén (HSO) och en tågmästare.
Vad vi fick se var, hur det var tänkt att prioriteringen på samtalen skall fungera.
Samtal med Tkl, ett PA-utrop görs från ombordpersonalen.
Skall det bryta? Skall det höras i den yttre högtalaren?
Att det skulle vara medhörning, var genomgående för samtliga telefoner, dvs. yttre högtalare var alltid på. Den minskade bara i volym då man lyfte och talade med luren.
till sist…
Det kan ju även vara så, att ombordpersonalen ringer till lokföraren då han pratar med Tkl. Även Tkl kan ringa, då annat samtal pågår, ska det då bryta? Eller skall det bara varna eller komma in som tredjepart?
Ska Tkl höra att det är upptaget? Skall det bara vara tyst i luren? (Är det tyst mer än tre sekunder lägger nog Tkl på luren) Antal knapptryckningar för att ringa ett vanligt samtal.
Det varierade mellan en tryckning plus numret, som var Siemens.
Eller två tryck plus numret plus ett tryck, som det var på Mesa 23.
NEC hamnade mittemellan med ett tryck plus numret plus ett tryck.
Ja det var ett otroligt många alternativ som skulle provas. EU hade bestämt vad som gäller.
Men tydligen kunde tillverkarna tolka det på sitt sätt. Den portugisiska tillver- karen hade t ex ingen som helst förståelse att föraren skulle höra ombordpersonalens utrop. Men det hade den tyska tillverkaren.

SIEMENS
Siemenstelefonen var väldigt enkel, liten till formatet. Ungefär som en bilradio.
Men displayen var som en DOS-dator från dess tidiga barndom. Eller Kojaks berömda digitalklocka från mitten av sjut- tiotalet.
Men som sagt, väldigt enkel i funktionen
och nätt. Det var också den enda som hade en
riktig knappsats.
NEC
Nästa att testas var en NEC. Såg ut som de lånat en låda utav Mesas gamla modell, i stort sett identiskt. Knapplacering symboler mm.
Men det var ju hårt styrt av EU-bestämmelser, så kanske finns det inget att välja på.
Displayen var däremot ett stort plus, då den var väldigt ljus klar som en full-HD. Funktionerna var i stort sett identiska,
men lite olika i deras tolkningar som sagt.
Mesa 23
Denna är en vidareutveckling, av den som redan sitter i våra lok. Ytterst lite förändrad, dock lite enklare.
Det var ca tio olika prov på varje telefon, med ungefär tio olika kombinationer. Behöver jag säga att det inte var lätt att föra ett testprotokoll.
Men min favorit var nog NEC pga den fina skärmen.. Därefter Siemens pga sin enkelhet.
Skriv gärna till mig ang övriga önskemål, så jag kan vidarebefordra det till projektledarna.
Ingemar X Sernvik

Om Erik Johannesson

Ordförande SEKO SJ
Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Lokförare, Ombordpersonal. Bokmärk permalänken.