Idag har jag deltagit i mbl § 19 information med cheferna på division trafik och service. Det är ju i division trafik och service som de allra flesta har sin hemvist i SJ AB. Inledningsvis fick vi information om att ISS TraffiCare sagt upp avtalet om att städa SJs X2 och loktåg samt linnehanteringen. Just nu är det oklart hur situationen skall hanteras. SJ har bilden av att ISS TraffiCare lämnar järnvägsbranschen, medan Verkställande direktören i ISS TraffiCare skriver i ett informationsblad att:
”SJ har varit en kund sedan länge och vår ambition är att ha kvar SJ som kund även i framtiden – fast med andra kontraktsvillkor. Den enda möjligheten att förändra villkoren är i så fall att skriva nya kontrakt.”
Ovanstående besked kan ju kännas lite konstigt när ISS TraffiCare angett i förhandling att man avser att lämna järnvägsbranschen. Jag misstänker att ISS TraffiCare driver ett spel för att nu kunna sänka personalens villkor för att på så sätt skapa utrymme för vinster trots pressade kontrakt.
SJ Trafikledning
Under mötet deltog chefen för SJ Trafikledning och gav sin bild av hur det fungerar. Här blev det en del diskussioner eftersom vintern och alla trafikstörningar givetvis sätter organisationen på hårda prov. SEKO avser att följa upp dagens diskussion och återkomma med mer detaljerade synpunkter.
Projekt avgångspunktlighet
Projektet är i fas 1 och man samlar just nu in all information som behövs för att gå igång med projektet. I startfasen kommer det att ske en uppföljning av alla händelser som stör ett tågs färd från Hagalund ner till Norra Bantorget och Stockholm C. Syftet är inte att jaga personal, utan att finna de verkliga orsakerna till störningar som påverkar tågets rättidighet. I projektet har man också etablerat ett samarbete med SBB i Schweitz som tidigare jobbat fram bra rutiner för att klara en bra avgångspunktlighet.
En intressant iakttagelse är att lokförare i SBB har både förardator och smartphone. Dessutom en smartphone som verkar ha mer utvecklat innehåll än den som vi provar just nu. Dessutom har man en annan arbetsfördelning mellan lokförare och ombordpersonal än den SJ bestämt. Lokförare ägnar sig åt att köra tåg och resten har man ombordpersonal som ansvarar för.
I morgon fredag träffar vi från SEKO SJ våra fackliga kamrater ute i klubbarna och informerar och samordnar central och lokal verksamhet.