Det har väl inte undgått någon att man hos spelföretag kan satsa på om tåg 530 är i tid lördagen den 15 januari. Oddset för att tåget är i tid är 8 gånger pengarna medan oddset kraftigt går ner om tåget är sent. Är tåget 15 minuter sent eller mer är oddset 2,40 gånger pengarna. Den senaste veckan har 530 som minst varit 23 minuter sent till Stockholm. Är det verkligen så lätt att tjäna pengar kan man fråga sig.
Nej, självklart inte. För det första kan du inte satsa 100.000 kronor på att 530 kommer att vara 15 minuter sent, för att sedan ringa lokföraren och erbjuda en halvpart om han/hon iscensätter en lokskada. Det finns en beloppsspärr, men jag har inte undersökt vilken. Säg att 10.000 personer satsar och att de kan satsa 20 kronor. Är oddset 2,40 så gör det netto 280.000 kronor i kostnad för spelbolaget. Det är bara smart, för spelbolaget har fått stora rubriker i dagstidningarna, gratisreklam i statliga Sveriges Television och Sveriges Radio. Vad spelbolaget gör är att marknadsföra sin verksamhet till en väldigt billig penning. Även om du 10-dubblar kostnaden så är det fortsatt inga stora pengar med tanke på marknadsföringsvärdet.
Folk som sitter i stugorna runt om i landet läser om spelet i tidningarna, ser på TV:n och hör om det på radion. En och annan kommer säkert att nappa på spelet och med hjälp av datorn kommer man säkert att googla fram hur det gått för 530 senaste veckan. Då ser man att tåget varit sent varje dag tänker man ”lättförtjänta pengar. Man satsar sin peng på att tåget kommer att bli mer än 15 minuter sent och går allt enligt spelbolagets planer blir det så och varje spelare vinner en liten slant. Spelbolaget vet nu vilka som satsat pengar och riktar sin marknadsföring mot dessa nyvunna spelare. ”Jag vann ju förra veckan, så varför inte denna vecka”, kanske man tänker. Veckan därpå finns det dock inga enkla spel, men spelaren som vunnit på att tåg 530 blev sent har fått blodad tand och gör nya insatser på t.ex. ett fotbollsresultat. Denna gång kanske det inte går lika bra spelmässigt, men spelbolaget har nu en ny spelare att vårda och se till att tjäna pengar på. Kanonsmart!
Tidningarna är ovetandes med i själva spelet, dvs spelet om nya spelare hos spelbolaget. Journalisterna har fokus på alla vinterns problem med tågförseningar. En av kvällstidningarna ser ånyo chansen att ge SJ en känga och kontaktar SJ:s presstjänst. SJ:s presschef upplever nu säkert ett knepigt dilemma. Han tycker säkert, som de flesta anställda på SJ, att det är mycket illa att ett spelbolag slår mynt av SJ:s olycka, dvs att tågen inte kommer tid och att SJ inte kunnat leverera det man lovat. Säger presschefen det så kommer säkert kvällstidningsjournalisten vinkla artikeln negativt om SJ. Presschefen kanske tänker ”Det är väl bäst att hålla god min i elakt spel”, och säger därför ”Jag funderar själv på att satsa en slant”. För att inte hamna helt fel uppger presschefen att, om han ska satsa, så kommer han att satsa på att tåget är i tid. Presschefen bedyrar också att vadslagning om försenade tåg inte upprör SJ. Han håller minen och säger att han tycker det är kul att SJ:s verksamhet är så pass intressant att spelföretag håller vadslagningar om verksamheten.
Vinnaren på detta spel är självklart spelbolaget, och dessvärre är det lika självklart att SJ är förloraren.