Nedanstående inlägg har skickats in av Huvudskyddsombudet Annika Laursen.
Idag var jag kallad till extra Skyddskommitté (Skk) för Trafik. Ett bra och tillmötesgående initiativ av vår Chef Jan Jansson. Några ärenden som vi tog upp idag var borttagandet av växlingspersonal i ”säcken” på Stockholms Central.
SJ ser inte några större hinder att ta bort denna personalgrupp. Skyddsorganisationen däremot anser att Div Fordon som idag utför växlingen har helt andra förutsättningar än om SJ nu ritar in två lokförare vid varje rundgång. Från skyddsorganisationens sida har vi därför begärt en riskanalys med handlingsplan för att förutse eventuella problem för att därigenom hitta och hinna förebygga dessa istället för att genomföra och sen i panik efteråt försöka rätta till felaktigheter. Vår chef lyssnade till våra synpunkter och tog med sig ärendet.
Vi diskuterade också de hiskeliga turerna som det blivit för de förare som frivilligt anmält sitt intresse att provköra och utbildas på våra nya SJ 3000 tåg. De har fått köra 10-12 timmar i sträck utan inritade raster. Efter att vi lyft upp frågan så har SJ nu tillsatt två personer som nu ska nu lägga in alla turer i RPS och även anpassa turerna så att de följer avtalet.
I ärendet ”ensamarbete för föraren utanför förarhytten” är diskussionen fortfarande livlig. Arbetsgivarsidan har funderingar på att tillåta föraren att utföra växling ensam utan att ombordpersonal finns tillgänglig. Skyddsorganisationen är emot detta och hänvisar till utgiven föreskrift som reglerar ”ensamarbete”. Arbetsgivaren återkommer i ärendet efter sommaren.
Som sista punkt vill jag nämna att Jan Jansson och skyddsorganisationen är överens om att skyddsombuden tillsammans med sin produktionsledare skall sitta ner och ta fram de mest utsatta gångvägar och platser som ska röjas för snö först i vinter.
Det är bra att vi har en dialog där vår chef ser möjligheter och vill utnyttja skyddsombudens platskunskap runtom i landet.
Syftet är nu att fastställa en prioriterings lista på varje plats där vi växlar och arbetar på. Dessa listor ska sedan samlas in och kommer att överlämnas till Trafikverket.
För min egen del känns det bra att gå på semester och veta att vi på Trafik har en bra dialog om dessa frågor.
Vid pennan Annika Laursén.