Lokförarvardag

Nedanstående inlägg är skrivet av Huvudskyddsombudet på enhet trafik Annika Laursen och beskriver väl hur en dag i en lokförares vardag kan se ut:

En fundering om hur vi förare har det!

Såg i schemat att det var utlagt överliggning i Linköping. Intressant tänkt jag! Kollade fredagens pass med pendel mellan Nr-Lp det är ju lugnt. Men på lördagen var det klargöring i LP sen till Cst. Ringde min Personal Planerare och sa att jag aldrig varit och arbetat på denna uppställningsplats förut.

Gick 2 dar senare in och förtydligade att jag helst ville byta tur. Vi tittade och hittade ett möjligt alternativ.Jag skulle ringa och höra. Pp han ringa före mig men föraren kunde inte byta tur med mig pga hon inte heller hade varit på denna bangård förut.Följande dag var det AMÖ Grupp i Stockholm. Vi hade uppe Linjekännedom ärendet som ligger på aktivitetslistan och det konstaterades att det nu ligger hos Chefen för Trafik och ärendet pågår. Jag nämnde då att jag ska till Linköping fast jag inte varit där. SJ hänvisade då till bangårdsbeskrivningarna på Trappen och att jag skulle använda dem. Ett skyddsombud på mötet tog då fram och konstaterade att dessa inte får ersätta att man varit och fått utbildning på plats.

Såg nu ett mejl 3 dagar innan min tur, Jag hittar inget bra byte fre –lö men om du har möjlighet att ringa XX på torsdag när du jobbar så tror jag han kan berätta hur det går till vid klargöringen i LP

Och om du då känner att det kommer att funka så är ju allt frid o fröjd (annars får vi hitta nån annan lösning).

På torsdag eftermiddag efter min tur gick jag återigen in till min Pp. Får då beskedet att jag får med mig en lokförare från Söö-Lp-Söö med överliggning. Min ”kort tids planerare” hade ringt och frågat Linköping om de kunde bistå med deras Jour för att guida mig på lördag morgon, svar NEJ. Vilket hade varit betydligt billigare än det alternativ som blev.

Dagen D. Min kollega hoppar upp i hytten i Södertälje. Ni förstår nog att jag blev förvånad då denna säger att han inte heller har varit på Bangården i Linköping. Han hade upplyst PP om detta men det var inget hinder.

Min summering:

Varför har PP ingen aning om vilka bangårdar/linjer vi har varit på. Nu fungerar det ju så att ”lång tids PP” lägger ut lite hejvilt. Vi förare får sen kontrollera och säga till. Går det så går det. En del förare kanske ser detta väldigt sent eller drar sig för att krångla att byta tur eller ser till att få kännedom och åker ändå. Och det har hänt olyckliga händelser/ incidenter då man chansat och åker till nytt ställe.

Jag önskar att SJ själva vill vända detta så att SJ vet vilka som har kännedom och att SJ erbjuder kännedom innan man lägger ut detta på turerna. Jag hoppas och tycker det borde bli verklighet en dag då in incident har stora konsekvenser för tågtrafiken och kan kosta mycket pengar.

Om Erik Johannesson

Ordförande SEKO SJ
Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Lokförare, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.