Då var det full fart igen efter julhelgerna och tiden flyger fram. Arbetsmiljöarbetet under januari månad var inriktat på lås byte på våra Rc Lok. SJ har valt att använda låscylindrar med samma nyckel som till handikappsliftarna på våra X2000. Positivt rörande arbetsmiljön är att det blir lock som förhindrar is/snö bildning i låset. Positivt är ju också att det blir svårt för obehöriga att komma in i loket.
SJ kallade till det 3:e mötet angående Tagande Ur Tjänst – TUT. Vi har på tidigare möten identifierat brister som nu sakta men säkert åtgärdas av respektive chef på respektive enheter. Ett fungerande kamratstöd är en viktig del. SJ kan konstatera att det finns 204 kamratstödjare så nu ska man på alla åkstationer göra en koll så att de kamratstödjare som finns på listan verkligen står till förfogande och fortfarande är kvar på företaget. OPSL har upptäckt områden där det oftare inträffar påkörningar och där åkstationerna här har brist på kamratstödjare. Mötet har därför enats om att OPSL får göra en bedömning och anpassa antalet kamratstödjare till behovet som finns i verkligheten.
SKK ute på åkstationerna har dragit igång så även i Falun. Skyddsorganisationen representerades av mig på det första mötet. Åkstationen har fått en jättefin lokal med skåp/omklädningsrum, vilrum och hiss utefter trappan om man har problem att bära väskan uppför trappan. GC Trafik i Falun har kontinuerliga möten med TRV ute på bangården där stor ombyggnation pågår. TRV är lyhörd på SJ:s synpunkter som har fokus på lokförarnas arbetsmiljö. Ett ihärdigt arbete från GC har löst problemet med museum vagnarna och SJ ska få stå på spänning här om någon månad.
Skyddsorganisationen har inlett en tidsstudie på hur lång tid det tar att förlytta sig som lokförare i Hagalund. Vi ringer till platskontrollen och frågar var tåget står på det klockslaget som är angivet i turlistan. Man går sen ut till loket och gör den utvändiga kontrollen så skriver man upp den tiden. Man gör den invändiga kontrollen och ringer till platskontrollen för att tala om att man är klar och antecknar klockslag och även hur länge man stod i telefonkö. Sista kolockslaget blir då man får körtillstånd i dvärgsignalen. Denna tidsstudie välkomnas av vår chef på Enhet Trafik som samtidigt har startat en arbetsgrupp med littera ansvariga i samma tema. Skyddsorganisationens förhoppning är att resultatet blir att vi förare får tillgodoräkna oss den tid det tar för oss att göra våra arbetsuppgifter i Hagalund.
Vid pennan Annika Laursén HSO Trafik