Seko, Service- och kommunikationsfacket, har idag (14/3) träffat Almega och – i förhandlingsgruppen om ett nytt central avtal för spårtrafiken – krävt att användningen av deltids- och visstidsanställningar ska begränsas. Får inte förbundet gehör för sina krav kan avtalet komma att sägas upp och vi står inför en ny konflikt före sommaren.
Anställningsformerna inom spårtrafikens område blir allt otryggare. Förra veckan aviserade Veolia Öresundstågen att man vill göra om två tredjedelar av heltidsanställningarna till deltidsjobb. Dessutom sägs ytterligare ett stort antal medarbetare upp.
– Det här är en ödesfråga för hela spårtrafikbranschen. Personalneddragningarna innebär inte bara att säkerheten sätts på prov, att servicen försämras och att otryggheten för resenärerna ökar. De anställda, tillika våra medlemmar, kommer inte heller att kunna leva på sina löner, säger Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson.
Det blir allt tydligare hur avregleringen av järnvägssektorn lett till sämre villkor, fler uppsägningar och en allt sämre fungerande järnväg.
– Det kan inte få fortsätta så här, vi vill ha ordning och reda i branschen. Därför är frågan om trygga anställningar, och även frågan om hur verksamhetsövergångar ska ske, mycket viktig att hitta lösningar på för att upprätthålla den svenska modellen. Om inte Veolia nu reviderar sin ståndpunkt, och om vi inte kan hitta bra förslag som stärker anställningstryggheten, kan vi tvingas säga upp spårtrafikavtalet den sista mars. I så fall står vi inför en ny konflikt på spårtrafikområdet i juni, säger Valle Karlsson.