Någon lösning i den pågående tågkonflikten, som omfattar Veolias Öresundståg och Snälltåget är inte i sikte. Seko har därför beslutat att utvidga sina konfliktåtgärder genom att varsla om strejk även för medlemmar inom Kustpilen, där en ny timanställningsskandal har uppdagats.
Sekos motpart Almega står fast vid sin övertygelse om att om att otrygga timanställningar är framtiden för de anställda inom järnvägsvägsbranschen. Nu har en ny timanställningsskandal uppdagats på Kustpilen, som också körs av Veolia. Veolia vill att allt vikariebehov på Kustpilen samt delar av den fasta produktionen i stället ska utföras av timanställda.
– Veolias metod att genom dumpade anbud vinna upphandlingar och försämra de anställdas villkor måste få ett slut. Vi får hela tiden in nya vittnesmål från timanställda på Veolia som berättar om hur man förväntas stå till förfogande dygnet runt. Är man inte tillgänglig sätts man upp på ”svarta listan” och telefonen slutar ringa. Detta är helt oacceptabelt, säger Sekos förbundsordförande, Janne Rudén.
Sekos varsel innebär strejk och total arbetsnedläggelse för Sekos omkring 60 medlemmar inom Kustpilen. Arbetsuppgifterna sätts också i blockad, vilket innebär att ingen annan får utföra arbete som berörs av strejken. Stridsåtgärderna träder i kraft den 17 juni klockan 04.00.
– Veolias förslag till ny organisation för Kustpilen är ännu sämre än planerna för Öresundståg. Seko anser att den här formen av anställningsförhållanden inte hör hemma på svensk arbetsmarknad och nu måste Veolia anpassa sig till de förhållanden som råder här i Sverige och till den svenska modellen, som vi kommer att försvara i alla lägen, säger Valle Karlsson, avtalssekreterare på Seko.
Kustpilen kör tågtrafik på sträckorna Linköping-Kalmar och Västervik-Linköping.