Sommaren är här och ljuset. Riktigt skönt då man ska leta fordon på Hallsbergs bangård runt 4 tiden och lättare att se ifall vi har haft nattgäster ombord i vagnarna som vi faktiskt har haft. Genom en massiv uppryckning i rapportskrivning av oss som ser spårspring och som får väcka och köra ut dessa obehöriga personer + engagemang från GC i Hallsberg och Depåansvarig hoppas vi nu kunna påverka Trafik Verket att sätta upp ordentliga staket och grindar.
Centralt på SJ vad gäller arbetsmiljö händer det mycket. Arbetsklimatet har blivit mer respektfullt och min uppfattning är att det genomsyrats från vår VD och ner genom chefsleden som arbetar med mer öppet klimat mot de fackliga organisationerna och skyddsorganisationen.
Nytt uniformsreglemente är på väg ut och skyddsorganisationen har fått vara med och gett input. Det är viktigt tycker vi att ansvaret ges till var och en att se anständig ut och komma bort från att Gruppchefer tar på sig detta.
Skyddsorganisationen har fått presenterat ett förslag på hur skyddsombud på ett bra sätt kan vara med i turlistarbetet. De senaste åren har det varit rörigt. På en del åkstationer har so fått ok att vara med och på vissa orter har skyddsombud nekats. Även där skyddsombud har fått vara med har det blivit sista minuten insatser. Nu ska skyddsorganisationen komma med tidigare i processen med scheman. Att få vara med tidigt är viktigt för att hinna hitta om vissa orter behöver mer linjekännedom, att hinna planera nya rastlokaler, tillsyn av nya hotell. Att redan i planeringen förhindra ensamarbete.
Det har förekommit livsfarlig växling i Södertälje då tåg från Hagalund ska delas bredvid tågspår. Skyddsorganisationen har påtalat detta och SJ gjorde påtryckningar på TRV som nu har gett tillstånd att denna växling nu genomförs i Flemingsberg på spår mellan staket och plattform.
Den X2 som delades sig vid plattform var ett otäckt senario. SJ agerade direkt och kraftigt. SJ tog händelsen på fullt allvar. Skyddsorganisationen fick information fortlöpande och nu väntar vi på den slutgiltiga rapporten.
Att driftstöd är en viktig funktion vet ju alla men tyvärr har flytten från SJ Trafikledning till Division Trafik varit under all kritik. Det är planerat på schema 12 man och i dagsläget är de 8. Det gjordes en riskanalys inför flytten i höstas som vi nu i juni har följt upp. SJ kan och vill göra denna position så bra som det behövs. Att visa respekt för dessa 8 som är kvar och se till att få upp statusen är en bra start.
Genom att skyddsorganisationen påtalat för SJ att våra personallarm i våra telefoner inte fungerar som de ska har SJ tillsatt en ansvarig. Vidare finns testpersoner som testar att larma på olika sätt. Det har varit två uppsamlingsheat och efter båda hittade man brister som man åtgärdat. Nu testas det för fullt inför en 3:e uppsamling. Tyvärr är det brister kvar såsom till exempel förutsättningarna för OPSL som ska ta emot larmen. Men som sagt tester och åtgärder pågår.
Skyddsorganisationen är väl medveten om och orolig för allt våld som händer på våra tåg och som är riktat mot vår ombordpersonal. Skyddsorganisationen anser att det borde gå att göra något åt detta innan det har eskalerat till ohållbart. Vi har därför tillsammans med skyddsombuden för Service lämnat en så kallad 6.6a till arbetsgivaren att svara på till i augusti för att få igång ett proaktivt arbete att på allvar stoppa det ökade våldet.
Så tänk på er säkerhet och ta hand om varandra ute på tågen.
Trevlig sommar! //Annika