Eftersom sjukskrivningstalet har ökat markant och och välmåendet inte är på topp bland personalen så anordnades en utbildning i Västerås. Denna var en pilot för att testa om denna utbildning är något man kan genomföra på hela SJ AB.
Utbildningen innehöll: hot och våld, kundsykologi och fokus på det egna välmåendet. Det gavs väldigt stort utrymme för öppna diskussioner. Detta gav personalen en direkt återkoppling vilket resulterade i väldigt bra svar på hur man kan hantera situationer med exempelvis hotfulla resenärer.
Kursledare var en person från en firma som arbetar med personskydd. En utbildare från Servce academy och en representant från HR fanns också med. Det kom även en psykolog från Manpower hälsovård på eftermiddagen och pratade om det egna välmåendet.
De lät oss som deltog i utbildningen vekligen vara med och påverka, att vara delaktiga i utbildningen på ett sätt som annars inte är så vanligt på SJ AB:s utbildningar. De var oehört lyhörda för vad vi hade att säga, och de drog nytta av de erfarenheter vi hade att bidra med.
Den här utbildningen tycker jag, och nog många med mig, är bästa man fått i utbildningsväg på SJ AB. Länge sedan jag sett ett sådant engagemang av de som var med på utbildningen och det tyder ju på att den varit enormt uppskattat. Av de medlemmar i SEKO jag pratat med efteråt så har alla varit väldigt positiva.
Det enda som nu återstår enligt mitt tycke är att företaget trycker ”plattan i mattan” och köra detta på hela företaget. SJ AB skall ha cred för att man äntligen kör denna sorts utbildning då det är något vi från SEKO och skyddsombuden frågat efter i många år.