Jag vill ha lokledarna tillbaka!!

Jag inte bara vill ha lokledarna tillbaka utan jag kräver faktiskt att vi får tillbaka lokledarna så att vi får lite ordning på den alltmer kaotiska verklighet som råder vid vårt järnvägsbolag. Dagens modeord är kundnytta, kundmottagande och kundomhändertagande och jag vet inte allt.

Men jag då? Jag som jobbar i produktionen som lokförare och inte vill vara kund hos en massa olika instanser internt i företaget. Jag som inte vill knappa in en massa siffror för att bli hänvisad till rätt instans i företaget. Utan bara sköta mitt jobb på bästa sätt.  Jag som bara vill bli professionellt bemött och få hjälp och stöd när det krånglar. I övrigt klarar jag det mesta själv. Jag som vill ringa ett telefonnummer och komma fram till lokledaren!!

Idag är det en hel vetenskap att träffa rätt person när det krisar ihop. Häromdagen fick jag ett jobb på jouren. Jag hämtade en trasig X2 vagn i Falköping som havererat. Luftläcka. Min uppgift var enkel jag skulle dra liket från Falköping till Hagalund för lite vård och återupplivning.

Först blir jag uppringd av opsl (vilket namn förresten) i Göteborg och tillfrågad om jag kunde tänka mig att åta mig detta jobb. Jo det kunde jag. När jag börjar fråga efter lite detaljer om transporten så är det stopp. Det är nämligen Putte i Stockholm som kan detaljerna om detta. Jag inväntar ett samtal från Putte. Putte ringer efter en stund och ger mig lite detaljer bland annat vilket tågsätt jag skall dra haveristen med samt att det nu finns ett tågnummer. Putte är jättetrevlig (vilket alla inblandade är, så är det sagt med en gång). Däremot vet inte Putte så mycket om tekniska delen vid själva transporten eftersom det är driftstödet som har det ansvaret.

Inväntar tågets körplan. Detta tar också tid eftersom det är tre tågledare som skall ha sina synpunkter på vilka tider som detta hjälptåg skall avgå från Göteborg, hur lång tid det skall ta att koppla ihop i Falköping samt att vi skall ankomma Hagalund 20.45. Problemet är bara att när allt är klart så är redan körplanen överspelad eftersom tågsättet jag skall dra med står i Vagnhallen Olskroken samt att jag skall övertyga en taxichaufför hur man kör dit (men det är en annan historia).

Dessutom har tågledaren eller möjligen Putte räknat ut att det tar 20 minuter att koppla ihop sig med liket i Falköping.

Utan att gå in på detaljer så kan jag bara säga att den körplanen var mest till för att ha pappren i ordning. Tågledarna kunde lika gärna kastat pil eftersom tiderna blev rätt fiktiva om man säger så. Putte och jag pratar också lite om hemtransporten av den dragande X2an. Den behövdes i Göteborg dagen efter. Men vi bestämmer inget eftersom allt är lite oklart hur lång tid detta tar.

Nåväl. Jag anländer till Falköping och växlar in tåget framför den trasiga vagnen. Därefter pratar jag igenom situationen med driftstödet. Fixar till den trasiga vagnen och kopplar ihop. Bromsprovar och lossar parkeringsbromsar samt räknar bromstal och kollar hastighet mm. Detta tar ganska lång tid eftersom bromsprov och annat fordrar att jag går längs med tåget flera gånger. Dvs 20 minuter förslår inte långt. Stämmer av mina åtgärder med driftstödet så att jag inte missat något viktigt. Strax innan jag åker från Falköping och gör denna avstämning kommer frågan upp om hemfärden. Driftstödet kan tyvärr inte beställa någon körplan, utan då hänvisas jag till Putte som skall ordna detta. Förr kunde nämligen driftstödet också hjälpa till med denna service, men så är det inte längre.

Ringer Putte när jag kommit en bit på väg och gör upp om hemresan efter att jag fått rast i Hagalund.

Ankommer Hagalund ca 2,5 tim efter ordinarie tid och får hjälp att parkera den trasiga vagnen. Under vägs har Putte återkommit med nytt tågnummer för hemresan. Nu ringer Opsl och säger att detta tåg är inställt pga problem i Flen. Putte äter, men han skall fundera ut lite nya tågnummer över Eskilstuna, Jädersbruk och Örebro till Göteborg.

Efter rast i Hagalund så börjar ringandet för att få reda på om tågnumren är planerat klart av samtliga tre tågledare. Efter allt är klart rullar jag iväg och kommer så småningom till Göteborg och kommer fram vid pass 04.15 på morgonen.

Nu uppstår nästa fråga var skall tåget parkeras? Nu borde jag kanske ta upp min telefonlista och klura ut om det är Putte eller Depån i Göteborg som skall kontaktas. Eller kanske Tkl på Göteborg C. Jag vet inte och jag vet fortfarande inte hur dom tänkt sig detta. Jag var rätt trött och skrev resolut ett kvitto och gick hem. Vem som tog hand om vagnen vet jag fortfarande inte, men den var borta dagen efter i alla fall.

Därför kräver jag lokledarna tillbaka.

Jag vill prata med en person som har överblick och som kan vara mitt stöd i en sådan här situation. Inte hålla reda på ett helt menageri av olika enheter som ansvarar för bitar av helheten. Förr ringde man 1315 (i Göteborg och oftast på andra stationer också) därefter 4315. Enkelt och klart.

Jag är för att prata klartext; Jävligt trött på att aldrig exakt veta om jag fått tag på rätt person.

Sensmoral

Lokledarna är lokförarnas naturliga hjälp och kontaktperson när det händer något. Det framgår nog varför jag tycker så i texten ovan. Alla inblandade var bra att ha och göra med, men det är förfärligt rörigt vem som gör vad i dagens SJ.

Det absolut mest kundvänliga och mest kundomhändertagande och den allra bästa kundnyttan hade det dock varit om X2 tågsättet som havererade i Falköping varit i så gott skick att det fullgjort sin plikt att transportera alla människorna till Stockholm.

Om Erik Johannesson

Ordförande SEKO SJ
Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Driftstöd, Fordonsledning, Lokförare, Lokledare, Trafikledning. Bokmärk permalänken.