På intranätet kan nu regelbundet läsas hur vår högsta ledning ger sig ut i den så kallade verkligheten för att informera sig om hur allt fungerar. Detta är bra och borde kanske gjorts tidigare, men allt har sin tid. VD Jan Forsberg har varit i Eskilstuna och Personaldirektör Blomqvist blev väl mottagen i Göteborg. Försäljningsdirektör Hornewall var också i Göteborg om jag inte missminner mig.
Jag har länge krävt detta och tycker att det är en bra början att man besöker olika orter och träffar personal i de olika yrkesgrupperna.
Lars Lindberg har dock tagit ytterligare ett steg att skaffa sig kunskap. Han har nämligen dessutom klätt upp sig i uniform och mer aktivt deltagit i ombordarbetet på en resa Stockholm-Göteborg ToR. Lars har gjort en del intressanta iakttagelser. Bland annat att ombordare använt sin namnbricka för att tvångsstyra en toalett som inte fungerat mm.
SEKO har både högt och lågt i SJ under flera år varnat för att företaget slarvar bort en massa möjligheter att lösa många problem under tågfärden om ombordpersonalen inte har tillräcklig teknisk kompetens. Många som nu jobbar ombord har bara fått någon enstaka dags utbildning på hur tåget fungerar tekniskt.
Nu när Lars sett hur det faktiskt går att lösa problem med en toalett under tågfärden, så vore det kanske på sin plats att ge ombordpersonalen ytterligare utbildning för att var och en i besättningen kan fixa problem som uppstår under resan.
Dessutom så tycker jag att det var riktigt bra att Lars jobbade sig igenom resan ihop med personalen. När får vi se Håkan Ahl och Henrik Månson bemanna bistron på en resa till Malmö ToR?