Huvudskyddsombudet i SJ AB, Lennart Jansson, har skrivit en anmälan till Arbetsmiljöverket angående vinterproblematiken. Denna anmälan innefattar även trängsel på tåg.
Händelser som att en av besättningen inte vill att tåget skall avgå pga trängsel och problem med toaletter, körs över av föraren som tar beslut tillsammans med 1:a man att köra tåget, inträffar tyvärr. I och med detta blir arbetsmiljön lidande.
Det finns också goda exempel på situationer där förare och ombordpersonal krävt förstärkning av buss och fått detta.
Problemet är ju att det är ett omfattande problem på många sträckor och avgångar med att trängsel förekommer. Framförallt måste det fram ett beslut om hur många man får vara på ett tåg och att vi från SEKO kräver att förarens evakueringsväg ur förarhytt skall vara fri.
Vår ”säkerhetsavdelning” verkar inte ha några synpunkter på hur många resande man kan trycka in i fordonen så länge de inte blir överlast, vilket gör att det lämnas över till ombordansvarig (ofta föraren på dessa tåg) att avgöra om denna kan garantera säkerheten, samt om tåget skall framföras. Detta utsätter den ombordansvarige för en helt oacceptabel psykisk press, där alternativet till att köra överfulla tåg är att mota av arga resenärer, eller att helt låta bli att köra tåget med alla konsekvenser det innebär.
Från SEKOs sida är det oacceptabelt att inte frågan om överfulla tåg tas på allvar. det skall väl inte behöva inträffa en olycka innan något görs?