På ett internetforum för tågintresserade kan man notera en ung kille som skriver under pseudonymen ”tågab rules”. Av någon anledning förefaller han att vara intresserad av företaget Tågab och som av en händelse gör han sin Prao på Tågab.
Killen skriver på forumet om sina upplevelser under sin Prao-period, och när man läser om dessa går det inte att låta bli att höja på ögonbrynen. När man gör sin Prao är man väl i 14-årsåldern, eller? Arbetsgivare som erbjuder Prao måste tänka på en del saker, men det förefaller man inte ha gjort riktigt.
Han skriver att han slutade sent på tisdagen och skulle upp tidigt dagen efter. Vi kan lista ut att tåget han åkte med kom fram till sin slutdestination efter kl 22.00. Nästa dag skulle han upp tidigt. Hur tidigt vet vi inte. För minderåriga är arbetstidsreglerna mer snäva än för vuxna människor. Här gäller t.ex. arbete endast mellan kl 06 och 20. Då Prao är utbildning gäller inte dessa regler men skolan ansvarar för att eleverna får lämpliga raster och arbetstider. Har den unge herrn verkligen fått det?
Tydligt är att Tågab inte använder sin Prao-elev till ”skit-jobb” som ingen annan på firman vill göra. Nej, killen får göra det han mest önskar, åka med tågen i förarhytten. Vilken lyckost, är det säkert en hel del jämnåriga som tycker. Men hur genomtänkt är detta? Det händer ju att människor ställer sig på spåret för att ta sitt liv. Det förekommer även personolyckor där avsikten inte är att ta sitt liv, som här t.ex. Nu är det inte varje dag detta sker men hur skulle en 14-15 årig kille tackla en sådan upplevelse. Är han och hans föräldrar medvetna om riskerna? Tja, inte vet jag, men helt säkert är om en Prao-elev på SJ skulle be om att få åka i hytten, så skulle svaret bli ett bestämt NEJ.
Av killens berättelse framgår att han fick komma till Stockholm för första gången. Spännande. Det blev inget längre besök eftersom tåget vände tillbaka till Värmland nästan med en gång. Ja, detta känner vi allt för väl till. Seko har nämligen klagat på att SJs egen personal som arbetar ombord på detta tåg inte får någon rast i Stockholm. Man tjänstgör nämligen över 8 timmar utan möjlighet till rast om 30 minuter i rastlokal. Kanske han hade med sig matsäck som han kunde mumsa på i förarhytten.
Vad har nu detta med SJ att göra, kan man fråga sig. Jo, SJ har ont om tågsätt så därför kör Tågab vissa tåg åt SJ. Det är SJs tidtabell och biljetter som gäller och för resenärerna är det SJ som är transportör. Tågab är underleverantör. Nu när Tågabs Prao-elev berättar om sin Prao på ett publikt internetforum vet många att det i grunden är SJs tåg han fått åka med i förarhytten. Vi som arbetar på SJ ser att det som gäller på SJ inte nödvändigtvis gäller på SJ, i varje fall inte om SJ låter andra bolag köra deras tåg. Konstigt, eller hur? Skulle det nu hända något icke önskvärt kommer blickarna riktiga sig mot SJ. Så är det bara. Så frågan är om SJ verkligen tänkt till innan man anlitande Tågab. Det som gäller på SJ och SJs tåg borde väl ändå gälla på alla tåg, oavsett om ett annat bolag kör åt SJ.
Vi hoppas att allt kommer gå bra för den unge praktikanten och önskar honom lycka till i framtiden. Kanske vi har en blivande lokförare i honom. Vem vet?