SEKO SJ avbryter alla diskussioner om införande servicechampions

SJ har aktualiserat en diskussion med de fackliga organisationerna om att införa något som de kallar servicechampions bland ombordpersonal.

Syftet är att anställda som jobbar ombord på tågen skall rösta fram en eller flera personer som skall erhålla ett lönetillägg under några månader. SEKO har på ett gemensamt möte med alla klubbar i enighet beslutat att stiga av alla diskussioner om att införa den här typen av märkliga belöningssystem i SJ.

SEKO anser att det är ett felaktigt sätt att uppmärksamma bra arbetsinsatser. Snarare ser vi en otäck utveckling där det skapas rena angiverisystem i bolaget. Sannolikt är detta en effekt av dåligt resultat och panik bland konceptcheferna. SEKO vill vara tydliga med att anställda i SJ oavsett yrkestillhörighet är skickliga i sin yrkesutövning. Att då skapa den här typen av belöningssystem är som att slå in vidöppna dörrar.

Vi uppmanar också alla som är medlemmar i förbundet att tänka efter innan man ger sig in i den här typen av ”omröstningar” på arbetsplatsen. Det kan knappast ingå i anställningsavtalet att avge omdömen om sina arbetskamrater i omröstningar.

SEKO uppmanar också övriga fackliga organisationer på företaget att ta avstånd från detta påfund.

Om Erik Johannesson

Ordförande SEKO SJ
Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Lagar & Avtal, Ombordpersonal, SJ AB. Bokmärk permalänken.