Jorma som är lokförare i Västerås skriver följande på bloggen:

Jorma skriver följande som en kommentar till inlägget om att avtalsrörelsen startat 2013. Eftersom Jormas inlägg är principiellt viktigt så har jag valt att besvara detta i ett särskilt inlägg för att belysa vad branschförhandlingarna går ut på. Jag citerar Jorma ordagrant.

”ja ut med språket nu SEKO. Visa lite stake för en gångs skull. Förresten, kan SEKOs pampar stava till ordet strejk? Arbetsgivarens yrkanden stinker! Se till att vi får gångtid på bortastation NU?

”Nu gäller det att vi står enade inför de stora utmaningar som väntar nu när avtalsrörelsen 2013 dragit igång”

Vilket dravel. Vilken enighet har lett till löneskillnader beroende på vilket bolag lokförare är anställd hos??”

Ovanstående påstående skall besvaras och redas ut ordentligt.

Som vanligt så är det en viss förbistring av vad förhandlingarna på almega går ut på. Det är ju aldrig fel att påstå saker, men det vore så mycket enklare om skribenterna hade med sig lite känsla för vad som hänt på svensk järnväg sedan trafiken avreglerats. Förhandlingarna som nu pågår har alltså i första hand till syfte att fastställa det löneutrymme som finns och som sedan skall fördelas på olika sätt. I SEKOs fall är det den sk LO samordningen som styr våra yrkanden om lön och fördelningen av löneutrymmet.

Utöver lön har vi också ett antal yrkanden om förändringar i branschavtalet. Yrkanden som är angelägna och som har tagits fram av klubbar och förhandlingsorganisationer på SEKOs branschkonferens. Yrkanden som berör allt från reparatörer i verkstäder till anställda på contact center och åkandepersonal i dels godstrafik och persontrafik. Långdistans och lokaltrafik. Det är alltså en mängd olika viljor och problem som vi behöver lösa och som skall sammanfogas i ett yrkande.

Den exakta utformningen av yrkandet är inte offentligt förrän vi bedömer att vi släpper ut det pga av att förhandlingsläget så kräver. Ett förhållande som är särskilt angeläget denna gång är att vi ställer krav på att förhandlingarna om nytt kollektivavtal på SJ Götalandståg måste leda fram till ett kollektivavtal innan vi skriver på det centrala avtalet. Just nu är läget att SEKO inte accepterar det avtal som erbjuds. Denna fråga är kanske en av de viktigaste i år.

När förhandlingarna på almega är klara så är det dags för lokala förhandlingar på SJ AB. SEKO SJs klubbar har sänt in 96 yrkanden på förändringar i Spåra SJ. Många yrkanden berör samma typ av frågor och vid ett samrådsmöte med klubbarna i veckan som gick har vi enats om att driva ett antal av dessa yrkanden i lokala förhandlingar på SJ.

Även dessa yrkanden skall så småningom göras bekanta för er alla som törstar efter information. Men vi lägger inte upp hela kortleken innan vi har startat förhandlingen.

Jorma, du behöver inte vara rädd att vi skall acceptera almegas krav på försämringar. Däremot är det lite trist att ständigt behöva höra denna återkommande brist på ordförråd som skapar en bild av oss som sitter i delegationen som pampar.

Vi är samtliga verksamma i våra yrken och jobbar både på fritid och arbetstid med att försöka driva fram ett acceptabelt avtal för våra medlemmar. Det är bland annat dessa ord om enighet som jag anser vara en av våra främsta framgångsfaktorer. Lokförarna har en del att lära om detta.

Göteborg lördag kväll den 23 mars 2013

Erik Johannesson

Ordförande SEKO SJ, Fackpamp och verksam lokförare sedan 37 år.

Det här inlägget postades i Bransch spårtrafik, Driftstöd, Lokförare, Löneförhandlingar, Ombordpersonal, SJ AB, Spårtrafik. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Jorma som är lokförare i Västerås skriver följande på bloggen:

  1. Anonym lokförare skriver:

    Det förakt mot medlemmarna som ordföranden ovan ger uttryck för är vid en första anblick allt annat än klädsamt. Men vid närmare eftertanke så är det ytterst signifikativt för fackföreningsbyråkratin jag menar Den Svenska Modellen.

    Bra jobbat!

  2. Pär Holmén skriver:

    Bra om invektiven undviks i kritiken av den fackliga ledningen. Det öppnar bara för att som Erik gör här ovan undvika sakfrågan om vilka offensiva krav Seko vill att vi enas ikring. Det enda bra jag hittar i HANS försvarstal är raderna om att Götalandståg är årets viktigaste förhandling. Helt rätt, men frågan är på VILKEN NIVÅ facken lagt ribban? Jag har inte hört ett smack på den punkten. Det är ju ett närmast interplanetariskt avstånd mellan om ambitionen är att med hjälp av konflikträtten försvara och rent av förbättra kollektivavtalet på Götaland eller bara sträcker sig till att inte gå med på fullt så mycket försämringar som arbetsgivaren kräver. Jag hoppas vilt på det förstnämnda men magkänslan och laguppställningen indikerar tyvärr det sistnämnda. Det är ju verkligen inget bra tecken att facken är ängsligt totalförtegna även i den frågan. På numera sedvanligt maner.

    Jag läser i övrigt på Ordförandens inlägg en rätt dryg attityd om att vi kritiker behöver lära oss ”vad förhandlingarna på Almega går ut på”. På min station är vi en hel drös med kolleger som är djupt kritiska till SEKOs attityd och förhandlingsmodell vilket vi kombinerar med ett stort fackligt engagemang och även viss kunnighet kanske beroende på att vi påfallande ofta har en bakgrund i fackliga förtroendeuppdrag. Rätt kul att de här ombuden känner sig stå så långt utöver oss i insikt.

    Själv var jag som lokalt ombud djupt engagerad i de branschavtalsförhandlingar som i början av seklet ledde fram till en rad begränsningsregler för oss lokförare. Det var fullständig öppenhet om våra yrkanden, förberedelser för konflikt och målmedvetet arbete för att engagera medlemmarna. Konflikten bröt också ut men strejken verkställdes inte p g a att Almega vek ner sig för alla begränsningsregler utom en! Synd bara på de suveräna kampanjaffischer som tagits fram i strejkförberedelserna där min favorit var en lokförare som i uniform med lokförar-väskan i hand tog farväl av familjen ut i hallen.

    Tvärtom mot idag alltså men så blev det resultat också. Storheten i den knäpptysta förhandlingstaktik som i flera år tillämpats har vi lokförare inte alls begripit D E T håller jag med Erik om. Många tycker de uteblivna resultaten talar sitt tydliga språk. Att hålla kraven hemliga och samtidigt förvänta oss att vi skall enas ikring dem är ju rena tramset! Påståendet att ”lokförarna har en del att lära om detta” är närmast ett hån mot oss fackligt engagerade, men jag väljer att ta det positivt. Den fackliga nomenklaturen är alltså så stressade av kritiken att man blir rent dum, och ur det kan en förändring skapas.

    Nej Erik, ni har inte mycket att lära oss lokförare om facklig enighet, attityd och förhandlingsstrategi. Tvärtom.

    Och sist precis som först: GÖTALANDSTÅG. Jag håller tummarna så de vitnar för att ni skall både försvara och förbättra villkoren men jag sticker inte under stol med att jag inte litar ett skvatt på er.

    • Erik Johannesson skriver:

      Pär!!
      Jag vet att du har lite svårt att hänga med ibland, men artikeln handlar om branschförhandlingarna och den förhandlingsdelegation som jag är en av tio deltagare i. Jag vet att det är svårt att hänga med, men du kan väl i alla fall försöka.

      Vänligen

      Erik

      • Joakim skriver:

        Jag vet inte vad Ordförande har för ”otalt” med herrarna i ursprungsinlägget och kommentaren ovan, men dennes hånfulla och dryga sätt att skriva och svara på känns mycket otrevligt och inte särskilt förtroendeingivande.

        Jag har tidigare arbetat en del fackligt. Jag har bland annat gått en facklig förhandlarutbildning på Runö folkuniversitet, under ledning av Metall, och det känns som att facken på SJ har en övertro på att det genom förhandlings- ”tricks” och ”knep” går att vinna framgång.

        Jag tror att det är oerhört viktigt att alla fackförbund på SJ ger upp tanken på att vi kan ”vinna mark” inne vid förhandlingsborden utan att medlemmarna ens vet vad det förhandlas om.

        Våra förtroendevalda måste bli mycket bättre på att involvera medlemmarna och öka transparansen vid förhandlingar. Utav egen erfarenhet vet jag att man t.ex. kan, bara genom att ajournera en förhandling och gå ut och fråga medlemmarna vad dom tycker (kanske till och med rösta) i en fråga kan göra företaget nervösa. Dom gillar inte att personalen vet vad det förhandlas om, av den enkla anledningen att dom tjänar på det.

        Skapa opinion. Involverade och delaktiga medlemmarna är fackets styrka och mycket kan göras utan att man nödvändigtvis ”föregår” förhandlingen.

        Mvh

        • admin skriver:

          Hej Joakim
          Jag har inget otalt med de skribenter som för diskussionen ovan. Problemet är att vi pratar om två olika saker. I de branschförhandlingar som nu sker är jag en av tio representanter från olika bolag. SJ är ett av ca 60 talet bolag på spårtrafik som vi just nu förhandlar för. I dessa förhandlingar har det av tradition alltid varit väldigt tyst. Eftersom det är min första vända i en sådan här delegation så har jag som ambition att ge regelbunden information och skapa just det tryck som du själv påpekar kan vara viktigt. Vid delegationens senaste möte har våra ombudsmän och övriga sagt att vi just nu inte går ut med all information om hur vi driver förhandlingarna. En anledning är dels att almega lagt fram ett bud som är kraftigt negativt för våra medlemmar samt att vi vill se en lösning på konflikten om det avtal som nu går ut på SJ Götalandståg den 31 mars. Avtalet går ut och alla anställda kommer att gå på branschavtalet fr o m 1 april vilket innebär en hel del förändringar och påfrestningar för de som berörs. påfrestningar i form av rena lönesänkningar som för övrigt redovisats i SEKOs tidning.

          Mycket av diskussionen handlar om lokförarnas löner och villkor. I de flesta fall på SJ AB. Jag menar att den som följer vår information tydligt kan se att de frågorna kommer att drivas i de lokala förhandlingar som startar inom kort. SEKO SJs klubbar diskuterade och fattade beslut i veckan som gick och dessa krav är inte fullt ut bearbetade.

          Jag har läst om mitt inlägg som var ett svar på Jormas inlägg i en tidigare tråd på bloggen. Jag har inte använt speciellt utmanande skrivningar, men blir hela tiden beskylld för än det ena och än det andra. Dessutom av Pär som sedan förra året är medlem i ST.

          Just nu är läget det att almega inte ens kommenterat SEKOs yrkanden i branschavtalsförhandlingen. Jag skulle tro att ST har ungefär samma läge. Debatt är bra, men det vore ännu bättre om frustrationen i en del inlägg vändes mot arbetsgivarsidan som är vår motpart.
          Hälsar
          Erik Johannesson

      • Fd. SEKO-aktiv skriver:

        Ja du Erik… Du visar upp den attityd som alla fackliga förtroendemän / kvinnor gör när de suttit alldeles för länge. Du redovisar i olika Internet-fora en starkt nedlåtande attityd där du mer eller mindre intelillegensbefriar dina medlemmar och före detta sådana. Jag har sett det förut på tidigare arbetsplatser och kommer att få se det på kommande.

        Budskapet från framförallt medlemmarna i Fd. Götalandståg och i övriga landet är glasklart. Det kan inte ha undgått dig. Vi kräver MYCKET HÅRDA tag denna gång. Genomför det eller så tycker jag att du bör fundera över de två alternativen framöver. Köra tåg på heltid eller fortsätta vara vår företrädare. Väljer du det sistnämnda bör du fundera igenom tilltaget att idiotförklara medlemmarna bara för att de för en gångs skull på allvar kräver att deras fackförening sätter ner foten på ett mycket tydligt sätt. Dels för våra villkor, men även för att markera att vi inte längre accepterar dårskapen som de senaste åren infekterat järnvägen.

        • admin skriver:

          Mats!
          Jag kommer nog att välja ditt sistnämnda alternativ. Dvs fortsätta ett tag till som fackligt förtroendevald. Jag blev omvald den 10 april som ordförande i SEKO SJ för en ny period. Enhälligt dessutom. Nog om min person. Det är så många som har synpunkter på den så jag föredrar om vi kan hålla debatten om sakfrågan.

          Tyvärr finns det en debatt både på vårt forum och på Tydal som bygger på en del felaktiga påståenden som några debattörer tydligen tror blir mer trovärdiga ju oftare man upprepar sig. Tyvärr är det bland annat en sak som dök upp på Tydal i går och som även berör ditt inlägg Mats. Det är frågan om förhandlingarna som förs om nytt avtal för de anställda i fd Götalandståg.
          Saken är just den att samtliga förhandlingar som förs för dessa medlemmar sköts i sin helhet av klubbstyrelsen på Götalandståg tillsammans med utsedda ombudsmän i SEKOs förhandlingsenhet.
          SEKO SJ samordnar och förhandlar enbart på moderbolaget och företräder de 10 klubbar som har medlemmar på SJ AB. SEKOs klubbar på koncernbolagen jobbar helt självständigt och lyder i avtalssammanhang direkt under förhandlingsenheten på förbundet.

          Detta är orsaken till att jag avstått att kommentera och påstå vad som skall hända för de anställda i Götalandståg. Jag vill helt enkelt inte inkräkta på en oberoende klubbstyrelses arbete med att lösa den pågående tvisten. SEKO centralt har avdelat resurser som stödjer förhandlingarna och jag är övertygad om att alla inblandade gör allt som står i deras makt för att lösa frågan för SEKOs medlemmar som berörs.

          Du avslutar också med en tydlig markering om krav på mycket hårda tag denna gång. Ja Mats, SEKO är nog beredda till mycket hårda tag om inget annat hjälper. Frågan är vad de som står utanför förbundet är beredda att bidra med.
          Avslutningsvis vill jag bara helt stillsamt påpeka att jag i mitt nuvarande uppdrag inte ser mig som lokförarföreträdare i första hand. Mitt uppdrag är att samordna SEKOs tio klubbar på moderbolaget, SJ AB, samt företräda samtliga anställda oavsett vilket yrke man råkar befinna sig i.
          Hälsar

          Erik.

          • Mats skriver:

            Jag får för mig att du förstorat upp din roll som främst lokförar-företrädare. Det är nog snarare att det kanske är de som är hetast på att debattera. Att lokförare skulle vara järnvägens centralpunkt känns mer som din egen tolkning av det som skrivits.

            SJ har inkorporerat Götalandståg i SJAB, vare sig man gillar det eller inte. Så långt kan vi vara överens. Därmed faller den fackliga verksamheten på sikt oxå inom ramen för moderbolaget. Vilket oxå naturligtvis kommer att leda till mycket svåra frågor att hantera inom SEKO-SJ. Där är du bas. Även om du själv ser dig främst som samordnare av de självständiga klubbarnas arbete. Och så kan det naturligtvis vara. Men i praktiken, om ännu inte organisatoriskt, ligger det nu även det arbetet under ditt ansvarsområde, även om jag har den allra största respekt för klubbarnas självständighet.

            Den upppkomna situationen är rejält delikat eftersom den ofelbart kommer att leda till svåra ställningstagande vad gäller löner och avtal. Varför ? För att det nu kommer att handla om olika grupper inom moderkoncernen.

            Lägg sedan på branschnivå till de företag som har personal som sover några välförtjänta några timmar i hytten eftersom de sålt hotellrummet för nån tusenlapp i månaden. Eller att räta upp villkoren på Norrlandståg där man i flera dagar kuskar land och rike runt för att det är bra att vara ledig mycket när man väl är ledig ?

            Det finns en del att ta i verkar det som ? Ju snabbare desto bättre.

            I stället tvekar man fortfarande och i stället ägnar sig åt att kritisera frågor, varav en del är faktiskt är relevanta, på Internet ?

            Låt nu istället era medlemmar på t.ex. medlemsmöten landet runt ventilera sina åsikter om hur de ser på det uppkomna läget. Då får ni en väl förankrad grund att stå på inför den strategi ni väljer. Och det är väl så det ska vara.

            Och till slut tiotusenkronorsfrågan : Vad händer om SJ fått smak och vänder blicken österut mot det stora pendeltågsbolaget där ?

            Min gissning är att då väntar Ragnarök…

            Som sagt, det finns lite att ta i. Väldigt snart…

          • admin skriver:

            Jag skall ge så bra svar som möjligt.
            Det är sant att det kommer att bli en hel del svåra ställningstaganden i och med att SJ valt att i strid med både SEKO och ST inkorporera Götalandståg i moderbolaget. Just nu är det dock så att den centrala förhandlingen resulterat i att de lokala förhandlingarna för de anställda skall återupptas. Frågan kommer också att diskuteras på nästa möte med förhandlingsdelegationen i spårtrafikförhandlingarna på onsdag den 17 april.

            SEKO SJ har under de senaste årens branschkonferenser i SEKO drivit kravet på att vi måste bli bättre på att samordna oss och att kollektivavtalen måste dels samordnas bättre och att tillämpningen måste skärpas. Vi har ännu inte lyckats, men driver frågan även i fortsättningen. Förmodligen kommer vi att bjuda in de klubbar som vill att fortsätta diskussionen om att gå vidare med bildande av en branschorganisation för spårtrafik efter det att avtalen är klara.
            Till sist vill jag nog säga att vi är på dessa frågor, men att vi kanske inte varit tillräckligt duktiga på att informera. Ragnarök kan säker också skådas även utanför Stockholm. vi får se!
            Erik.

  3. Ersetre skriver:

    Av alla jobb jag har haft igenom åren, har jag aldrig känt mig så maktlös,överkörd,utnyttjad och ignorerad som jag gör nu som Lokförare.

  4. Johnny Karlberg skriver:

    En så enkel sak som att förflytta sig på fritiden på bortastation borde vara en självklarhet att inte vika sig för i en förhandling.

    Vad har anledningarna varit på de senaste årens förhandlingar att den inte tas bort?

    • admin skriver:

      Hej Johnny.
      Vi är helt överens om detta. I förra årets förhandlingar på SJ var det mycket nära att frågan om förflyttningstid skulle lösas. Frågan om förflyttningstid kommer att föras upp igen i de lokala förhandlingar som startar på SJ efter att branschförhandlingen är avslutad.

  5. Lasse skriver:

    Min viktigaste fråga är 10 timmar vila på bortastation!

    • admin skriver:

      Frågor om vilotider och regler för olika typer av ledigheter är framträdande i de yrkanden som vi diskuterar i förberedelserna inför Spåra SJ förhandlingarna. Vi ser ett hårdare tryck i den här typen av krav på förändring än tidigare. Bland annat också att bör sluta före fridag borde ersättas av man skall sluta före 19.00.
      När förhandlingarna om Spåra SJ startar kommer vi att informera närmare hur förhandlingarna utvecklar sig.

  6. Niko Kaukinen skriver:

    Jag har jobbat inom branschen i ca 20år och jag har aldrig tidigar upplevt ett sådant stort stöd och tillit till facket som jag upplever just nu. Det kan iofs ha att göra med att jag jobbar på Götalandståg och vi är tvungna att lita på att facket reder upp våran situation men jag upplever det som att vi och facket har stöd från många andra inom branschen. Denna stöd och tillit till facket som jag upplever just nu (bör tänkte jag skriva, bör bör inte finnas) ska facket ta tillvara och utnyttja för att bli ännu starkare!

    Tilläggas bör att jag har aldrig heller upplevt en sådan sammanhållning mellan SEKO och ST medlemmar som jag gör just nu. Denna sammanhållning bör också utnyttjas till allas favör. Men återigen, jag jobbar på Götalandståg och vi behöver all stöd som vi kan få, för ”ENADE VI STARKA”!

  7. Ingmar skriver:

    Erik…
    Suck, jag blir så trött på att ständigt mötas av att vi måste hålla tyst om vårt ställningstagande i förhandlingarna annars kan dom störas. Alla besvärligheter rapas upp om konsekvenser mm. Av någon outgrundlig anledning saknas denna inställning hos arbetsgivaren som klart och tydligt talar om vad han vill. Någon mer konflikträdd organisation än SEKO får man faktiskt leta efter just nu och de senaste tiotal åren, allt för att inte störa. Jag vet inget starkare argument i förhandlingar än medlemmarnas mullrande ute i leden. Jag har vidare oxå under förhandlingar i tidigare liv lärt mig att klarspråk istället för som katten gå runt gröten oftast är en bra väg till lösning.

    Det som nu händer och sker är ett vägskäl för SEKO´s förtroende ute bland medlemmar i allmänhet och Lokförarna i synnerhet. Då väljer SEKO Calle Bildts tysta diplomati… Vilket inte impar. I kommentar efter kommentar negligeras kommentarer till att ”detta begriper vi bättre” än ni. Och så talar NI om medlemsdemokrati… Detta vägskäl vi befinner oss vid handlar som jag ser det inte om pocenten i första hand utan om vi framöver ska kunna skickas hit och dit med det avtal arbetsgivaren finner lönsammast för ägaren. Man tappar upphandlingen, lokalt ordnas bra avtal. Företaget fuskar och går omkull, tillbaka i famnen och alla tidigare överenskommelser ska glömmas för att införlivas med ”mammas” famn igen. Ingen vill respektera all den oro, all den olägenhet, allt det personliga strul det har inneburet att bli uppsagd mm mm. Varken från fack eller arbetsgivare. Man leker med oss.

    Nu står vi i ett avtalslöst läge oavsett vilken arbetsgivare vi har. Och här väljer SEKO´s förhandlare att mörka vår inställning inför våra medlemmar??? Men inte inför arbetsgivaren!!! För f-n, vi betalar för att medlemsintressena skall tillvaratas, men vi får inte reda på vad våra intressen är!!! För tydligen begriper vi inte bättre!!! Snacka om medlemsförakt. Det finns ff inget starkare argument till en motpart än gängets odelade stöd i ryggen vid sittande bord och här väljer SEKO bort det? Jag får en känsla av medlemsförakt, inställningen vi och dom understryks, inte av vår motpart utan av den egna organisationen…

    Får SEKO ut nånting mer än pocenten av denna inställning blir jag förvånad. Förra året borde väl ändå vara en väckarklocka, 9 månaders förhandling och INGET mer än pocenten gavs. Trots förhandlingar i det tysta, semesteruppehåll och otåliga medlemmar ute i verkligheten som tryckte på. Dock utan att veta vad dom tryckte på för. Och nu kör man en favorit i repris. Jag blir så trött.

    • admin skriver:

      SEKO har inte valt att hålla tyst om kraven i branschförhandlingarna. Däremot har vi inte publicerat de exakta skrivningarna i kraven som ställts.
      Jag har tidigare också berättat att en anledning är att vi tvingats att omformulera våra krav pga SJs agerande i Götalandståg vilket har satt fokus på frågan om LAS §6b övergångar på ett nytt sätt. Dessutom har jag inte enskilt något mandat att sprida de exakta kraven. SEKO är beredda att ta till konfliktvapnet vilket inte minst vår ombudsman i förhandlingen, P-O Fällman, klart deklarerat både i SEKO tidningen och Göteborgs Posten i veckan som gick. Jag tycker nog att förbundet klarlagt att man inte avser att acceptera de försämringar som uppstått för de anställda med anledning av Götalandståg nu inkorporeras i SJ.
      Beslutet om konflikt ligger dock på en högre nivå hos förbundsstyrelsen och vi i förhandlingsdelegationen har endast en rådgivande roll. Just detta är en av de springande punkterna i årets branschförhandlingar. SEKO har beslutat att ta frågan om villkoren vid LAS §6b förhandlingar som en av de frågor som kan komma att utlösa ett varsel. Vi är dock inte där än eftersom förhandlingarna ställdes in den 4 – 5 april. Vägen fram till ett eventuellt varsel kantas dock av en del formella regler som finns på svensk arbetsmarknad.
      Det som hänt hittills är att arbetsgivarna vid två förhandlingstillfällen inte ens kommenterat hur dom ser på våra krav.
      Branschförhandlingarna 2012 pågick inte i 9 månader. Det var de lokala förhandlingarna om Spåra SJ som drog ut på tiden. SEKO SJ bedömde att det ändå var värt detta eftersom vi då som nu har krav på förändringar av viktiga frågor i Spåra SJ som våra medlemmar har framfört att man vill ha lösta. Att SJ vägrade diskutera några som helst förändringar i Spåra SJ under 2012 beror förmodligen på det som kunnat läsas på intranätet, nämligen att man vill ha ett nytt ”modernt” kollektivavtal på SJ. Företaget valde att presentera denna nyhet vid ett möte med personalen i Sundsvall. SJs agerande visar vilket klimat vi har att jobba med och det stämmer till eftertanke.

Kommentarer inaktiverade.