Rastbegreppet

När vi läste senaste utgåvan av SJ Nytt och såg att dialogmötet i Sundsvall föreslagit att man skall kunna jobba upp till 6 timmar i sträck. Även beslutsgruppen i SJ har tydligen anammat detta och även fattat beslut i ovanstående enligt tidningen.

Nu är det ju på det viset att ett dialogmöte och en koncernledning äger ju inte avtalet ensamma. För att ändra i avtalet fordras att det träffas överenskommelse med SEKO Förhandlingsorganisation SJ och övriga personalorganisationer.

SEKO SJ har inte deltagit i några diskussioner om att förlänga tiden för arbete utan rast till 6 timmar.
Vi kan också bestämt tillbakavisa att vi skulle vara intresserade av en förändring i kollektivavtalet som skulle medge så långa arbetspass utan raster.
Det stämmer inte överens med hur ett modernt kollektivavtal skall se ut. Personal skall alltid vara garanterade raster och lämpliga pauser i arbetet för att orka med ett allt hårdare tempo ute i verksamheten. Det är inte lämpligt att dra ut på dessa tider så länge som upp till 6 timmar.

Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Bransch spårtrafik, Lagar & Avtal, Lokförare, Löneförhandlingar, Ombordpersonal, Planering och Trafikledning, SEKO SJ Nyttt, Turlistor. Bokmärk permalänken.