Det har nu gått en dryg vecka sedan SJ lade sitt varsel på drygt 450 anställda. Under veckan som gått har fokus riktat sig mycket mot nedläggningen av resebutikerna och Contact Center i Tranås. Försäljningen är först ut och det är många människor och en stor del av SJ som helt enkelt försvinner.
Seko har deltagit i en verksamhetsförhandling avseende just resebutikerna och nedläggningen av Contact Center i Tranås. I nästa vecka den 3 februari har vi kallats till flera verksamhetsförhandlingar. Verksamhetsförhandlingarna återupptas sedan på onsdag den 5 februari och även eventuellt den 6 februari.
I dagsläget kan vi konstatera att koncernledningen fattat beslutet om att lägga ner Contact Center och de 17 resebutikerna utan att först primärförhandla detta med Seko. Seko anser inte heller att vi får ut tillräcklig information om de ekonomiska förutsättningarna för att kunna känna trygghet i att de risker som är förknippade med dessa förändringar är omhändertagna.
Det är väldigt korta tidsramar som vi har att jobba med när det gäller att bemanna organisationen efter de förändringar som sker. Seko avser dock att vårt uppdrag är att företräda medlemmar som drabbas av neddragningen rättssäkert även om brådskan är stor i ledningen. Vi kommer att göra vårt yttersta för att ta tillvara alla medlemmars rätt i denna stora förändring.
Vecka 6 kommer att bli den vecka som merparten av organisationen förhandlas. Därefter vidtar ett omfattande omställningsarbete som skall hantera den övertalighet som vi inte ser ut att undkomma. Varslet är omfattande och berör stora delar av företaget.
Seko har upprättat kontakt med Trygghetsrådet och vi vet att deras representanter förbereder sig för att stötta och hjälpa de som kommer att beröras av övertalighet.
Seko företräds i centrala omställningsgruppen av Erik Johannesson och Louise Reichenberg. Till vår hjälp finns det också särskilt utsedda omställningsansvariga i samtliga klubbar. Kontakta din lokala SEKO-klubb för att komma i kontakt med den omställningsansvarige på orten.