HSO enhet Trafik tycker till om SJs förslag att minska driftstödsorganisationen.

Swisch så är vi inne i mars och ljuset och vårluften börjar sprida en behaglig känsla i kroppen hos en del i alla fall. Men för en del hänger varslen som en blöt filt över vardagen.
Jag körde en X40 igår där det var problem med infosystemet. Skyltarna inne i tåget tyckte vi skulle åka till Arlanda, Jönköping och Västerås. Detta är ett fel så jag slår telefon numret till Felanmälan X40.

Eftersom personen på Driftstöd är en utbildad förare som själv ibland framför dessa fordon och med det fått en gedigen erfarenhet av problemlösning tipsade mig om vilka säkringar jag kunde testa. På mindre än 3 minuter var felet åtgärdat. SJ AB vill nu ersätta dessa kunniga personer mot andra utan erfarenhet, ”säkert billigare” på felanmälan. Varför?

I mitt fall hade jag då ringt till felanmälan och rapporterat felet och verkstaden hade fått åtgärda felet. Mot en kostnad då givetvis.
SJ har nu bara lagt fram detta som förslag. En riskanalys ska göras tillsammans med fackliga och skyddsombud. Jag hoppas att resultatet från denna riskbedömning kan förändra planerna som SJ AB har gjort som i mina ögon annars blir en försämring för de som arbetar på driftstöd och för hela förar kollektivet. Vi kommer inte att kunna lita på att få den hjälp och stöd som vi behöver i akuta lägen på linjen. Nödvändigt stöd och hjälp för att göra tågstopp på linjen så korta som möjligt.
Säkerheten först är ju det vi strävar efter, låt oss inte tumma på detta.

Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Bransch spårtrafik, Driftstöd, Fordonsledning, Lagar & Avtal, Lokförare, Lokledare, Medlem i facket, Säkerhet på järnväg, SEKO, SJ AB, Spårtrafik, Underhåll av järnvägsfordon. Bokmärk permalänken.