Seko visar återigen god vilja att lösa tågkonflikten

Seko har idag publicerat en annons i dagens Aftonbladet för att dels förtydliga vad konflikten handlar om samt dels ge arbetsgivarorganisationen Almega ett konkret förslag till att lösa konflikten. Seko tar fajten och Seko tar sitt ansvar för rimliga villkor i bransch spårtrafik.

Givetvis tas också direkta kontakter med Almega för att försöka få igång ett mer fruktbart samtal än de påståenden som Almega presterat i tidigare annonser. Annonser som visar att man inte velat förstå vad konflikten handlar om.

Seko beskylls ibland för att vi är för politiska. En fråga där TCO faktiskt agerat politiskt är just frågan om staplade visstidsanställningar. I den frågan om osäkra anställningsformer har TCO centralt definitivt agerat politiskt. För oss som ser spelet med ST som utger sig för att vara just opolitiskt så har man tydligen missat hela poängen med TCOs politiska agerande i frågan om timanställningar. ST skulle ju kunna bidra, precis som det TCO förbund man är, och driva på för drägliga anställningsförhållanden för de som jobbar i Veolia och i spårtrafikbranschen. Budskapet att det kan löna sig att jobba politiskt även inom TCO kanske inte har nått STs ledning i spårtrafikbranschen.strejkannons_aftonbladet

Genom att ansluta sig till Seko så bidrar du till den rörelse som nu satts igång för att få ordning och reda i en bransch där arbetsgivarna drivit frågan om osäkra anställningsformer alltför långt. Bli medlem i Seko. Det är lätt och kan göras direkt på förbundets hemsida. www.seko.se

Medlemskapet är starkt subventionerat det första halvåret och kostar endast 50 kr/månad. Genom att bli medlem stärks arbetet med att skapa rimliga anställningsformer på svensk arbetsmarknad.

Det här inlägget postades i Bransch spårtrafik, Medlem i facket, SEKO, SEKO SJ Nyttt. Bokmärk permalänken.