Seko kräver ökad bemanning på tågen mellan Kalmar och Göteborg

SJ förstärker nu bemanningen i tågen mellan Kalmar och Göteborg efter att Seko kritiserat riskerna med att åka enbemannat på fredagar och söndagar.

Seko SJ var mycket tydliga i de avslutade verksamhetsförhandlingarna att vi inte kunde ställa oss bakom enbemannade tåg på sträckan under de dagar då trafiken kräver 5 – 6 vagnar. Anledningen är att det nu inte finns någon hjälp att få av den personal som tidigare jobbade i kiosken ombord.

De dagar som personalen åkt ensamma med långa tåg har det funnits stora problem med avgångsprocedur och efterkontroll i Växjö bland annat. Spåret kurvar och det är mycket svårt att utföra efterkontroll eftersom det oftast finns mycket resande på perrongen som väntar på regionaltåg. Att tågen försenas pga detta är ett problem, men säkerhetsmässigt är det helt förkastligt att utsätta ombordpersonalen för dessa risker i verksamheten.

Seko SJ har ställt krav på uppbemanning av tågen och SJ går oss nu delvis tillmötes genom att tågen bemannas upp på fredagar och söndagar till dess att frågan är utredd ordentligt.

Det är inte bara i Växjö som det är problem. Med långa tåg hamnar minst en vagn utanför plattform i Gnosjö och det är kort plattform även i Limmared. Även på dessa stationer fordras bemanning ombord som kan hantera dessa situationer.

Seko kommer att fortsätta arbetet med att se till att SJs tåg har rätt bemanning.

Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Bransch spårtrafik, Medlem i facket, Ombordpersonal, Säkerhet på järnväg, SEKO, SEKO SJ Nyttt, Spårtrafik. Bokmärk permalänken.