SJ delar ut pengar till ägaren

På SJs intranät har företaget informerat om den extrautdelning som beslutats på en extra bolagsstämma. Artikeln besvarar inte de kommentarer som bland annat skyller på de fackliga representanterna. Eftersom företaget inte reder ut begreppen på de forum man sköter själva, återstår bara att redogöra för det faktiska förloppet i våra egna media.

SJ är som bekant aktiebolag och har endast en ägare. Svenska staten sitter på 100 % av bolagets aktiekapital och kan som ägare givetvis ha sina synpunkter på bolagets kapitalbildning. Styrelsen utlyste en extra bolagsstämma den 25 september för att fatta endast ett beslut; att dela ut ofattbara summan 1,7 miljarder.

Utredningen om SJs kapital och avkastningskravet på SJ har pågått i flera år. Redan 2013 fick styrelsen en information om dels ägarens syn på avkastningskravet och dels vilka utdelningar av vinster som man såg fram emot. Avkastningskravet sänktes och förändrades till 7 % på sk operativt kapital samtidigt som man specificerade att bolaget borde ha ett utdelningskrav på 50 % av vinsten. I utredningen skrevs också att SJ var överkapitaliserat och att det borde finnas en skuldsättningsgrad i SJ mellan 0,5 och 1,0. Skuldsättningsgraden per 2014-12- 31 är väsentligt lägre än det uppsatta målet vilket innebär att ägaren anser sig kunna ta ut en extra utdelning eftersom bolaget har en stark kapitalstruktur. Starkare än angivet målintervall. Utdelningen verkställs nu, men har varit under utredning de senaste 2–3 åren.

Som ledamot i SJs styrelse reserverade jag mig emot beslutet trots alla fakta som lades fram i styrelsens beslutsunderlag.
Jag bedömer att prognoser kan förändras mycket snabbt och att SJ kan komma att behöva kapital för investeringar som är svåra att förutse. Bland annat riskerar vi att behöva pengar om dotterbolagens upphandlade trafik inte går som förväntat eller investeringar pga. kapacitetsbrist. Vi har också konkurrens och enorma störningar på viktiga linjer pga. det eftersatta infrastrukturunderhållet. Saker som var och en kan komma att påverka resultatet snabbare än man kan tro.

Avslutningsvis kan jag konstatera att det faktum att processen med att ge SJ nya och förändrade avkastningsmål samt initiera en eventuell extrautdelning startade redan under den borgerliga regeringens mandat- tid och att det är en lång process som nu lett fram till att utdelningen verkställs.

Erik Johannesson

Ordförande Seko SJ

Det här inlägget postades i Bransch spårtrafik, Lagar & Avtal, Lokförare, Medlem i facket, SEKO, SEKO SJ Nyttt, SJ AB, Spårtrafik, Trafikpolitik. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till SJ delar ut pengar till ägaren

  1. Rune skriver:

    ”Påbörjades redan under den borgerliga regeringens mandattid”. Så du menar på fullt allvar att nuvarande regeringen inte kunnat stoppa uttaget av 1,7 miljarder ur SJ:s kassa? När den förra regeringen tog ut ett avsevärt mindre belopp ur SJ levde sossarnas regeringskompisar rövare som om det gällt SJ:s undergång. Nu är de med på tåget och brandskattar SJ på pengar som hade behövt finnas kvar inom företaget. Ett riktigt lågvattenmärke att försöka skylla på den förra regeringen för något som regeringen Löfvén är fullt ut ansvarigt för!

    • admin skriver:

      Jag har endast valt att redovisa det faktiska förloppet. Inget annat. Var och en får sedan själv bedöma vad som är rimligt eller inte.

Kommentarer inaktiverade.