Medlemsinformation vecka 49

Branschkonferens

Sekos klubbar på spårtrafikområdet har under veckan träffats på en gemensam branschkonferens. Konferensens uppgift var bland annat att utse förhandlingsdelegation inför 2016 års bransch-förhandlingar.

Konferensen har också beslutat att gå vidare med att bilda en branschorganisation som arbetar löpande med branschens frågor.

Arbetsuppgifter för en branschorganisation i Seko har följande arbetsuppgifter:

  • Branschorganisations arbetsuppgifter utgår från förbundets verksamhetsplan, och omfattar samordning av förhandlings- och arbetsmiljöarbetet,
  • studieverksamhet i avtalsfrågor,
  • information,
  • opinionsbildning och
  • deltagande i det näringspolitiska arbetet.

I den nybildade interimsstyrelsen för att genomföra förslaget till branschorganisation för spårtrafik utsågs Louise Reichenberg från Seko SJ samt från koncernen Kristoffer Johansson, Stockholmståg samt Roger Patriksson från Götalandståg.

Förhandlingsdelegation 2016 års avtalsförhandlingar

Förhandlingsdelegationen består av 8 ledamöter som bistår ombudsmännen i de kommande avtalsförhandlingarna. Från Seko SJ deltar Erik Johannesson och från övriga koncernen deltar Kristoffer Johansson som tillhör Sekos klubb för lokförare på Stockhomståg.

SJs instruktion för delgivning av tjänst

Seko har under våren 2015 förhandlat med SJ för att försöka få till stånd ett avtal i frågan om delgivning av tjänst och hur ändringar på turlistan skall delges personalen i åkande tjänst. Förhandlingarna avslutades utan att ett avtal kunde träffas eftersom vi från Sekos sida inte var nöjda med utfallet av förhandlingarna.

SJ har nu ensidigt gett ut en instruktion: Delgivning av tjänst för åkande medarbetare. Instruktionen har skapat en hel del frågetecken eftersom den tolkas olika av de lokala cheferna och även vållat osäkerhet hos korttidsplaneringen hur man skall tolka instruktionen.

Från Sekos sida kan vi konstatera att det som är bra i instruktionen är att det nu är fastlagt att personal som är lediga inte får kontaktas under sin lediga tid för att meddela ändringar i turer.

Vi kan också konstatera att det är olyckligt att SJ inte lyckats i sin interna kommunikation med att förklara innebörden av instruktionen för de som skall tillämpa densamma.

Om det finns medlemmar som upplever att det sker en felaktig hantering av dessa frågor i strid mot Spåra SJ, så är vi tacksamma för att ni kontaktar era lokala klubbar för hjälp och stöd. Seko SJ återkommer när vi hunnit möta SJ och diskutera de otydligheter som uppstått.

Är du inte medlem?                                                                     

Det är lätt ordnat. Gå in på www.seko.se/Medlemskap/ och fyll i ansökan direkt. Dessutom betalar du bara 50 kronor i månaden under det första halvåret. Avgiften till a-kassan tillkommer. Som medlem i Seko kan du känna dig tryggare.

Välkommen till Seko – med dig blir vi starkare!

Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Bransch spårtrafik, Löneförhandlingar, Medlem i facket, SEKO, SEKO SJ Nyttt, SJ AB, Spåra SJ, Spårtrafik. Bokmärk permalänken.