Seko varslar om strejk på spårtrafikområdet

Seko, Service- och kommunikationsfacket, varslar om strejk på spårtrafikområdet. 

– Vi har en motpart som vägrar ge våra medlemmar samma löneökningar som alla andra fått på arbetsmarknaden, säger Valle Karlsson, förbundsordförande i Seko.

Konflikten handlar om att Almega vägrar ge Sekos medlemmar samma löneökningar som industriarbetarna.

– Almega kräver att Sekos medlemmar ska betala för att få en löneökning i nivå med det så kallade lönemärket. Det kan exempelvis handla om sämre arbetstider. Många av våra medlemmar har redan i dag arbetstider som gör att de inte kan få ihop ett fungerande privatliv. Nu kräver Almega ytterligare försämringar, säger Valle Karlsson.  

– Det är återigen Almega som ställer sig vid sidan om andra arbetsgivarorganisationer med sin extremt antifackliga agenda. Man ska komma ihåg att Almega har en betydande finansiering av de statliga bolag som är medlemmar i organisationen. Ur det perspektivet blir deras agerande ännu allvarligare, fortsätter Valle Karlsson.  

Sekos krav i förhandlingarna om nytt spårtrafikavtal är en uppgörelse i nivå med industrins. Det betyder 6,5 procent och en extra insamling för de med en lön under 24 000 kronor i månaden, en låglönesatsning med andra ord.

Om Seko inte får gehör för dessa krav bryter konflikten ut den 12 maj.

Sekos varsel är uppbyggt i tre steg. Först tas bland annat lokalvårdare, fordonsvårdare och anläggningspersonal ut i strejk i Stockholmsområdet. I steg 2 som träder i kraft den 16 maj tas bland annat lokförare på SJ Götalandståg och anställda på Green Cargo som jobbar med LKABs malmtåg ut i strejk. I steg 3 som träder i kraft den 19 maj tas bland annat alla tågvärdar på MTRs pendeltåg ut i strejk. Konflikten berör sammantaget cirka 1 000 Seko-medlemmar. 

Hela varslet bifogas och kan läsas på www.seko.se

Seko har cirka 10 000 medlemmar på detta avtalsområde.

Se bifogat konfliktmeddelande från Seko för mer information: Konfliktmeddelande nr 2 2017_Spårtrafik_varsel

Det här inlägget postades i Bransch spårtrafik, Fordonsoperatörer, Komfortoperatörer, Lagar & Avtal, Lokförare, Löneförhandlingar, SEKO, Spårtrafik, Städ av fordon. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *