Förra veckan skrev jag om den förestående vadslagningen om tåg 530 skulle vara i tid den 15 januari. Jag gjorde en del antaganden och några visade sig vara fel. För det första trodde jag inte att spelbolaget med någon regelbundenhet skulle anordna fler spel på SJ-tåg. För det andra hade jag fått indikationer på att man inte kunde satsa mer än några hundringar. Spelbolaget fortsätter med spelet. Återigen är det tåg 530 som står på spel. Det förekommer uppgifter om att man i varje fall kunnat satsa flera tusen kronor.
Nyhetsvärdet för spel på sena tåg bedöms alltså att bestå. Spelbolaget fortsätter således sitt spel vilket gör att fokus på sena tåg också består. Nu när vintern tagit paus och trafiken flyter på bättre måste fokus flyttas från vinterns alla tråkiga budskap om att tågen är sena. I detta läge håller SJ god min och tycker lite skämtsamt att spelet är en kul grej. Detta gör man naturligtvis för att inte få negativ publicitet i frågan. SJ:s agerande skadar sannolikt sin egen trovärdighet både vad gäller säkerhet och punktlighet.
Människan har i alla tider försökt att påverka sina chanser att vinna i spel. Inte sällan sker detta genom fusk eller manipulation. För spel på sena tåg finns stora möjligheter för den som vill förbättra sina odds. Naturligtvis riktas blickarna mot lokföraren, men det finns många inblandade som kan påverka resultatet. Ombordpersonalen, tågklarerare, banarbetare m.fl. Vad värre är att andra utanför järnvägen kan påverka på olika sätt. Dra i nödbromsar och kortsluta en spårledning är inte speciellt svårt. Det kan bli riktigt stora problem med säkerheten men tanke på hur påhittiga och klåfingriga folk kan vara.
Naturligtvis skapar spelet störst press på lokföraren. Tänk er själva ett snöoväder. Tåget går bra och det lyser grönt i varje signal, men tågets retardation är försämrat. Kräver detta en lägre hastighet, kan lokföraren komma i en konfliktsituation. Sänkt hastighet och hög säkerhet skapar en försening. Lokförarens agerande kan komma att bli ifrågasatt på ett sätt som aldrig annars skulle ske. Risken är att lokföraren får stora rubriker i kvällstidningarna, inte för att han gjort rätt, utan för att han påstås ha manipulerat med resultatet av ett fånigt spel. Mitt upp i allt detta spelar SJ med. Det är inte bra.
SJ måste ta sitt ansvar, gärna tillsammans med andra operatörer, Trafikverket och Transportstyrelsen. Tar SJ hjälp av andra aktörer så är risken för dålig publicitet liten. Under alla omständigheter får inte rädslan för dålig publicitet överordnas säkerheten på järnväg. Det är dessvärre detta nu vi ser.
Kom igen SJ! Stå upp för säkerheten och er personals arbetsmiljö. Gör det nu innan det sker en olycka.