Kortsiktighet kontra fungerande verksamhet.

Kortsiktighet präglar vår tid. Jag har länge känt att det är något som inte stämmer i alla de sk case som presenteras mig i olika sammanhang. Ofta handlar det om förväntningar på lägre pris och höjd kvalité. Ofta infrias inte varken pris eller kvalitétsförväntningarna, vilket borde uppmärksammas i betydligt store omfattning än vad som sker för närvarande.

På intranätet har vi kunnat läsa att alla stötdämpare på X2 orna skall upparbetas på nytt eftersom jobbet inte gjorts korrekt. Som ren amatör har har jag och andra under rätt lång tid haft synpunkter på att det knappt gått att gå omkring i tågen utan att hålla i sig. Nu vet vi att en del av förklaringen är kassa stötdämpare. Ingen i ansvarig position kommer naturligtvis att erkänna detta.

Följande information har lagts ut på intranätet:

SJ har vid en revision upptäckt brister i underhållet av girdämparna till X2. Näst efter banans påverkan är det troligen en av huvudorsakerna till dålig gång. Nu ska alla girdämpare in för upparbetning på verkstad. Girdämparna på X2 revideras på en verkstad i Jelgava i Lettland. Under våren gjorde Team X2 och enhet Leverantörsstyrning en revision av verkstaden och upptäckte vissa brister som har påverkan på kvaliteten. – Bristerna åtgärdas samtidigt som vi startar ett nollställningsprogram där alla girdämpare ska in för revision.”

Ovanstående betyder i klartext: Vi pressade priset genom att lämna ut jobbet till denna verkstad och vi har inte haft kontroll på kvalitén av det utförda jobbet.

Andra kännetecken på kortsiktighet är trasiga fordon med fel som inte lagas ens på Sveriges största rep och underhållsplats, Hagalund. Fordon som lämnar detta mecka av underhållsresurser och går ut i tågtjänst med trasiga vindrutetorkare, trasiga förarstolar illa fungerande AC anläggningar. Det värsta är att det förekommer rena lögner att reparationsinsatser gjorts trots att förarna bevisligen inte har fungerande fordon när man lämnar Hagalund.

Lokförare!! Kräv din rätt att få köra fordon som fungerar acceptabelt. Acceptera inte att köra utan fungerande AC, acceptera inte att köra utan fungerande vindrutetorkare eller med trasiga förarstolar vilket är ett axplock av allt som kommit fram den senaste veckan. Rapportera också in alla fel.

Skriv också  rapporter med kopia till skyddsombuden på allt som inte är åtgärdat när fordonen anses tillräckligt friska för att gå ut i tågtjänst.

På alla sätt måste kortsiktigheten i olika beslut bekämpas.  Vi står inför en omorganisation där både kvalitetsaspekter och ekonomin skall belysas för att nå ett mer konkurrenskraftigt företag. Min tro är att järnvägstrafik är verksamhet som mår bäst av långsiktighet i alla typer av beslut.

Om Erik Johannesson

Ordförande SEKO SJ
Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Fordonsledning, Lokförare, Ombordpersonal, Trafikpolitik, Underhåll av järnvägsfordon. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Kortsiktighet kontra fungerande verksamhet.

  1. Huvudlöse ryttaren skriver:

    Gång på gång förvånas man över att inte fel åtgärdas i verkstad när man kliver in i fordon, i början på en tur. Verksamheten har inte tillräckliga marginaler för att felen ska hinna åtgärdas. Man undrar om det finns tillräckligt med kompetens hos underhållsleverantörerna alla gånger. Tur att man hittar på regler för att komma runt andra regler. T ex att fordonet inte anses gå in i depå när man lägger ett uppställningskvitto för då måste det ju kanske tvingas in på service.

  2. Läsare skriver:

    Hej,
    Vet ni när besked om vem som vunnit städning på X55 kommer?

  3. S.Ivarsson skriver:

    Lite som part i målet (är reparatör) så kan jag säga att Euromaint har gjort allt för att minska sina utgifter, med resultat att underhållet har påverkats kraftigt! Att det sedan råder en mycket dålig stämning i framförallt Hagalundsverkstaden gör inte saken bättre!

    Fram till 2009 arbetade jag själv i Hagalund på det s.k. El-rep spåret för personvagnar, jag utförde även reparationer på Ac-anläggningarna! Sedan ca: 2008 så tröttnade jag av flera skäl på Hagalund och försökte flera ggr. få komma till Älvsjödepån för pendeln..Hösten 2009 fick jag så min chans som jag naturligtvis tog!
    Strax innan jag tackade ja till tjänsten så frågade jag min produktionsledare vad man va villig att erbjuda för att få mig att stanna kvar (väl medveten om att det redan då va brist på personal), då man sa att man inte tänkte erbjuda nånting och således inte tänkte lägga några fingrar emellan så ringde jag omgående upp och tackade ja till tjänsten i Älvsjö!
    De blev senare rätt långa i ansiktet när de fick av min närmaste arbetskollega höra att det hade räckt att erbjuda mig en ordentlig verktygsvagn så hade jag förmodligen stannat…Nu är det ett kaos där utan dess like (dock är inte jag orsaken till det), folk börjar fly och jag vet flera som vill bort därifrån så fort de kan!
    Själv trivs jag utmärkt med arbeta på pendeln istället för med Sj:s personvagnar, jag har bättre lön och bättre förmåner..bättre chefer..och bättre arbetstider!
    Sen känns det djävligt bra att vi numera Tillhör Alstom än Euromaint, de känns betydligt mera seriösa och proffessionela i sitt agerande!
    Så jag tror att SJ kommer att få anlita någon annan än Euromaint till sina underhåll om ca: 1 år, då är jag rädd för att Euromaint har gått i konkurs!
    Tappandet av pendeln utgorde enligt deras egna siffror ca: 63 % av deras intäkter, hur många bolag har råd att förlora en sådan ”Mjölk-ko” och överleva..? Det är dåligt skött från början av Euromaint som numera i mina ögon heter Euroskämt.
    Tack för ordet!

Kommentarer inaktiverade.