Bygg järnvägsvagnar på SAAB

Arbetarna på SAAB har inget jobb att gå till och får ingen lön. Det finns faktiskt inte behov av fler bilmodeller. Däremot behövs det fler järnvägsvagnar och annan produktion för att utveckla järnvägstrafiken i Sverige och Norden. Varför inte ställa om produktionen till miljövänlig produktion?

I mitt arbete som konduktör i mer än 25 år vid ett järnvägsföretag har jag god koll på tågtrafikens problem. Uppgiften är att få tåg att rulla och resenärer att komma fram i rätt tid men också att göra resan behaglig för dem, om jag nu begränsar mig till persontrafiken i denna artikel. Och den uppgiften klaras inte av idag.

Ett annat problem är att arbetarna på SAAB i Trollhättan och underleverantörer riskerar att bli arbetslösa. Någon större marknad för deras bilar finns inte.

Tågresenärerna har blivit allt fler i takt med oljeprishöjning och en ökad medvetenhet om klimatproblemen. Men för att de ska bli nöjda och fortsätta åka tåg, krävs spår och järnvägsvagnar och av en god kvalitet.

Fråga till exempel våra resenärer på nattågen vad de tycker om kvalitén på vagnarna. Bedrövligt, säger de. Och vi som jobbar, vi skäms. Ja vi skäms över den fruktansvärt dåliga standarden på vagnar utan fungerande ventilation, där det regnar in och snöar in, där det ibland inte går att öppna fönster när det är varmt och heller inte går att stänga igen fönster när det drar kallt. Där toaletterna inte fungerar. Vagnar där dragstången dunkar igenom vagngolvet så att det inte går att sova eller vila. Listan kan göras lång. Nästan lika mycket klagomål finns det också på X2000 och andra motorvagnståg.

Vagnarna är helt enkelt utslitna. Men de rullar ändå därför att företagen inte har beställt nya vagnar. Inte haft råd. Inte haft kompetens. Uppgiften har varit att tjäna pengar, inte en väl fungerande trafik.

Det tekniska underhållet av tåg, lok och vagnar, liksom av spåren, har misskötts i många år och felande vagnar har släpats ut i trafik på grund av vagnbrist.

Även nya tåg felar och delvis beror detta på att vagnarna inte körs i rätt trafik. En del borde inte alls köras i vårt nordliga klimat vintertid och andra borde inte köras annat än i regional trafik. Men körs ändå på längre sträckor, vilket ger en sämre resstandard för resenärer.

De problem som dyker upp i media när snön kommer, är egentligen inget snöproblem utan vardagsproblem.

Ett problem är också att kostnaden för att köpa in nya tåg är stor och den avreglerade järnvägsmarknaden har gjort att ingen vill eller kan lägga upp de pengar som behövs.

Vad har då detta med SAAB i Trollhättan att göra?

Jo, varför inte göra om bilfabriken till en tågfabrik? Istället för att göra arbetarna där och många andra arbetslösa, skulle produktionen ställas om till att bygga lok och vagnar för den nordiska marknaden. Att ställa om från bilproduktion till mer klimatvänlig produktion har redan föreslagits av bilarbetaren Lars Henriksson i boken Slutkört.

Det är läge nu!

Staten har ett ansvar för att tågen rullar, för resenärer och för godstrafik som idag alltför sällan kommer fram i tid, för att det finns lok, vagnar och järnvägsspår för denna trafik samt för att klimatmålen nås.

Köp eller sparka därför ut de skojare som idag kramar pengar ur SAAB-fabiken och låt bygga järnvägsvagnar och annat som behövs för en utökad järnvägstrafik istället!

Åke Johansson

Konduktör vid SJ i Sundsvall och författare till boken Trainspottern och andra berättelser från järnvägen. Fackligt aktiv i SEKO, Facket för Service och Kommunikation

 

Det här inlägget postades i Diverse, Trafikpolitik, Underhåll av järnvägsfordon. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Bygg järnvägsvagnar på SAAB

  1. LET skriver:

    Bara en tillrättavisning det SAAB du talar om heter SAAB Automobil.
    SAAB är en försvarkoncern som lever i all välmåga.
    Tänkte bara påpeka denna mindre felaktighet.

  2. Andreas Svensson skriver:

    Slantar SEKO upp de pengar som krävs för att ställa om produktionen, utveckla produkter och betala löner innan/om ditt nya nya järnvägs-SAAB går med vinst? Eller har du tänkt att någon annan ska betala?

  3. Pälle skriver:

    Självklart har inte Åke tänkt att investeringspengarna för en omställning av fordonsproduktion på SAAB automobil skall komma från Seko! Lika självklart förstår jag att du vill fåna dig över Åkes resonemang. Men jag förstår inte syftet. Det gagnar inte en bra nivå på samtalet, och det är respektlöst.

    Om du Andreas anser att riskkapitalet är mer funktionellt för biltillverkning så redovisa den tankegången istället.

    Själv har jag sedan två år ansett SAAB automobil bortom all räddning (utöver konstgjord andning som nu tillämpas på obrestämd tid), därmed inte sagt att jag tror på tågtillverkning. Tror ingenting; har inte en susning. Men skulle jag göra ett hypotetiskt val blev det ändå järnvägsvagnar. Den globala efterfrågan är definitivt stärre än på en bilmodell i nästan-premium-segmentet.

    Det blir (till slut) sannolikt varken det ena eller det andra….

Kommentarer inaktiverade.