SJ tar över städning i egen regi.

I och med att ISS TraffiCare sagt upp avtalen om städning så har SJ beslutat att ta över städning i egen regi. Övertagandet avser städning som sker i Stockholm, Hagalund, Göteborg och Malmö. Övriga orter skall SJ upphandla städning.

Så långt är väl allt rätt ok eftersom det kan vara bra att ta eget ansvar för ett så stort och viktigt område som städning av våra fordon är. Det som smolkar bägaren är SJs agerande för att undvika att ta över personalen som idag jobbar med dessa arbetsuppgifter.

När vi fick information om att man avsåg att ta över städningen i egen regi gjorde vi redan från första stund klart att SEKO anser att detta är ett övertagande av verksamhet. I andra liknande situationer hanteras personal efter dessa regler som i sig skapar trygghet såväl för arbetstagare som för företaget. De anställda vet att man har ett jobb med samma villkor och arbetsgivaren vet att man får in utbildad arbetskraft som kan jobbet. Just detta att man får garanti för tillräckligt många anställda som kan jobbet och vet vad det innebär borde ju vara en trygghet även för SJ.

SEKO står enigt i vår uppfattning och vi kommer att agera därefter. Vi tycker att det är ett märkligt agerande att i alla andra sammanhang acceptera övertagande både från andra tågoperatörer och när man lämnar över verksamhet till andra tågoperatörer, men att ha ett helt annat synsätt när det gäller städning.

Jag tror att detta agerande kommer att skapa mer problem än nytta vid start av den egna städorganisationen i slutet av januari 2012. Risken är uppenbar att kvalitén på städet sjunker i stället för att öka som borde vara i eget intresse. Att denna hållning dessutom innebär en stor otrygghet för SEKOs medlemmar gör ju inte saken mer rättfärdig.

Vi kommer från SEKO SJ att bevaka detta och vi kommer att jobba tillsammans med SEKO på förbundsnivå samt klubben/förhandlingsorganisationen på ISS Trafficare för att på bästa sätt hjälpa våra medlemmar som är berörda.

Om Erik Johannesson

Ordförande SEKO SJ
Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Centrala Mbl gruppen, Ombordpersonal, Städ av fordon. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till SJ tar över städning i egen regi.

  1. Kenneth Andersson skriver:

    Är fd radioloksoperatör på SJ samt Trafficare men jobbade de sista åren vid fordonsvården på cst fd Sj städ.
    Hade jobbat på SJ växling samt vagnpersonal sedan 1979.
    När bolagiseringen kom var det just övertagande av verksamheten så vi gick över från SJ till Trafficare med samma löner osv man bara bytte arbetskläder och chefer.

    Men jag tror det var 2005 som Sj tröttnade på att betala Trafficare som växlade åt Sj de startade då åter upp egen växling.

    Trafficare fick ekonomiska problem redan tidigt men köptes upp av ISS World de skulle inte klarat sig länge annars.

    Ständiga neddragningar och man använde timanställda utan att de blev fast anställda.
    Dåliga avtal med Sj samt de fd Sj anställdas höga löner mm själv behöll jag min grundlön på 13 000 på tåg städningen+ob de övriga mest kvinnor kanske fick ut 11 000kr.

    Vi var alla uppsagda på cst då Sj ville att Marie städ skulle ta över med fastighets avtal jag fick jobba fyra hårda veckor i hgl med storstäd på nätterna.
    Men varslet drogs tillbaka 2006 fick jag sluta pga hälsoskäl.

    Mina kamrater från växlingen gick de flesta tillbaka till Sj 2005.
    All växling försvann också från cst inkl postväxlingen samt postväxlingen i tm.
    Ja självklart borde Sj ta över all personal det borde vara ett lagkrav!
    Hur det ska bli på de övriga orterna runt i landet är osäkert.
    På cst hgl depån samt i Uppsala samt G och M är nog många oroliga för sin framtid.

    Handplocka personal hur ska den gallringen ske samt nyanställa varför personal finns ju på plats många med lång erfarenhet det kan aldrig bli bra med ny personal utan erfarenhet av att städa tåg.

    Minns också att Sj ständigt gnällde över dåligt städade tåg i hgl!

  2. Peter skriver:

    Eftersom det är Trafficare som sagt upp avtalet p.g.a dålig lönsamhet har SJ AB inget ansvar för Trafficare personal. Om det kan man tycka vad man vill, jag tycker det är RÄTT. Gnäll inte på SJ utan på Trafficare som har satt personalen i den här sitsen.

    • Erik Johannesson skriver:

      Hej. Vi gnäller inte. SEKO SJ samarbetar med SEKO på Trafficare och vi har bara våra medlemmars bästa för ögonen. Att ett ISS TraffiCare sagt upp avtalet innebär inte att vi värderar situationen annorlunda.
      SEKO jobbar nu på förbundsnivå för att försöka lösa situationen för de anställda och sedan får respektive företag sköta sin inbördes affärer och de anbud som man lägger och godtar. I vår värld har både anbudsgivare och upphandlande företag ansvar för dåliga affärer. SEKOs uppfattning är att våra medlemmar inte skall behöva sitta emellan pga företagens bristande förmåga att träffa vettiga avtal i en upphandling.

    • Alf Carlsson skriver:

      ”Eftersom det är Trafficare som sagt upp avtalet p.g.a dålig lönsamhet har SJ AB inget ansvar för Trafficare personal.”

      Du kan ingenting om detta, därför är det bättre att du håller truten.

  3. Hubert skriver:

    SJ har säkert en anledning till att sortera vilka dom vill plocka över. Rätt kvinna eller man på rätt plats driver landet framåt. Kvinna eller man på en visst plats efter tjänsteår är något som bara leder till Sovjetkänsla.

    • Alf Carlsson skriver:

      Problemet är att det i första hand är SJABs ledning som är på fel plats. Hur löser du det?

  4. Pälle skriver:

    Frågan är VEMS kriterier som skall styra vilka som får stanna kvar? Det system som Björklund, SJ, SVDs ledarsida m fl (däribland sannolikt Hubert) förespråkar blir detta helt till arbetgivarens sak att avgöra. Till skilnad ifrån idag när lagar till VISS DEL styr över på vilka villkor kan kan fimpa folk. De kriterier som SJ vill använda sig av kallar man lojalitet, framåtanda mm. Översatt av mig blir det ju brunare tunga desto större anställningstrygghet. Finns många konkreta exempel på det.

    Får ni igenom edra försämrade LAS-regeler kommer vi att få seriella företagsombildningar. Det är illa nog som det är, då det är alltför lätt att bli av med folk t ex genom att som Uppdrag granskning visade från riksdagskansliet manipulera med turordningkretsarna (förutsätter svagt fack m/husses hund vilket det finns gott om). SJ m fl drar sig heller inte för att för att olagligt sparka folk och sedan betala de usla böterna i AD. Och skratta hela vägen till banken när man hämtar ut en sketen årslön till någon som inte hållt käften.

    Att motsätta sig det är inte det minsta sovjetiskt. Det är som sagt illa nog som det är. SJAB är redan till stora delar ett tystat företag

  5. Bengt N skriver:

    Nu när SJs VD sägs upp så har han framtiden tryggad genom generösa avtal.

    De som städat SJs tåg och är uppsagda har en otrygg framtid. Man är hänvisad till a-kassan och i värsta fall det sociala. Jag håller med Erik Johannesson om att det är märkligt att SJ och andra företag i branschen tar över tågförare, ombordpersonal utan tvekan, men när det kommer till städare så vill man handplocka. Det luktar diskriminering. Att ett statligt ägt företag medvetet bidrager till att försätta äldre i arbetslöshet, tycker jag är ansvarslöst.

  6. Pälle skriver:

    Visst är det så! Ju längre ner i hackordningen du kommer på SJ desto mer illa behandlad blir du. Som Bengt N säjer så behandlar man ombordarna bättre. Å andra sidan behandlas de sämre än förarna som t ex inte förnedras på en scen vid rekrytering, och det finns mer som skiljer, tex tilltalstonen. Det hela blir sedan mer och mer civiliserat ju högre upp du kommer. Det är äckligt tydligt.

    Bara tanken på att en rekrytering av toppchef att bli ”rätt kvinna eller man på rätt plats” att driva företaget framåt skulle innebära en audition framför frontpersonal som pressade dem får ju hela HK att sträcka sig efter luktsaltet.

  7. Pingback: Tidningsartiklar | SEKO TraffiCare

  8. Thomas Schiechtl skriver:

    När Stockholmståg tog över pendeltågstrafiken la man ut stationsverksamheten på ISS. Avtalet med ISS är uppsagt och Stockholmståg kommer att driva stationsverksamheten i egen regi. När SJ bolagiserades la man ut städningen till Trafficare. Detta avtal är uppsagt och SJ kommer att driva städningen i egen regi.

    I det senaste numret av SJ Nytt går det att läsa att Stockholmståg betraktar detta som övertagande av verksamhet, alltså enligt LAS §6b. Här på bloggen, i tidningar, på TV mm går det att läsa att SJ inte betraktar städningen som övertagande av verksamhet.

    Moderbolaget SJ övertar städningen från Trafficare och betraktar inte detta som övertagande av verksamhet. Dotterbolaget Stockholmståg övertar stationsverksamheten från ISS och betraktar detta som övertagande av verksamhet. Tänk så olika det kan bli inom samma koncern.

  9. Anställd skriver:

    Hej,
    Kommer att bli arbetslös så vem kontaktar man om ev jobb i Göteborg med fordonsvård?

Kommentarer inaktiverade.