SJ tar över städning i egen regi.

I och med att ISS TraffiCare sagt upp avtalen om städning så har SJ beslutat att ta över städning i egen regi. Övertagandet avser städning som sker i Stockholm, Hagalund, Göteborg och Malmö. Övriga orter skall SJ upphandla städning.

Så långt är väl allt rätt ok eftersom det kan vara bra att ta eget ansvar för ett så stort och viktigt område som städning av våra fordon är. Det som smolkar bägaren är SJs agerande för att undvika att ta över personalen som idag jobbar med dessa arbetsuppgifter.

När vi fick information om att man avsåg att ta över städningen i egen regi gjorde vi redan från första stund klart att SEKO anser att detta är ett övertagande av verksamhet. I andra liknande situationer hanteras personal efter dessa regler som i sig skapar trygghet såväl för arbetstagare som för företaget. De anställda vet att man har ett jobb med samma villkor och arbetsgivaren vet att man får in utbildad arbetskraft som kan jobbet. Just detta att man får garanti för tillräckligt många anställda som kan jobbet och vet vad det innebär borde ju vara en trygghet även för SJ.

SEKO står enigt i vår uppfattning och vi kommer att agera därefter. Vi tycker att det är ett märkligt agerande att i alla andra sammanhang acceptera övertagande både från andra tågoperatörer och när man lämnar över verksamhet till andra tågoperatörer, men att ha ett helt annat synsätt när det gäller städning.

Jag tror att detta agerande kommer att skapa mer problem än nytta vid start av den egna städorganisationen i slutet av januari 2012. Risken är uppenbar att kvalitén på städet sjunker i stället för att öka som borde vara i eget intresse. Att denna hållning dessutom innebär en stor otrygghet för SEKOs medlemmar gör ju inte saken mer rättfärdig.

Vi kommer från SEKO SJ att bevaka detta och vi kommer att jobba tillsammans med SEKO på förbundsnivå samt klubben/förhandlingsorganisationen på ISS Trafficare för att på bästa sätt hjälpa våra medlemmar som är berörda.

Om Erik Johannesson

Ordförande SEKO SJ
Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Centrala Mbl gruppen, Ombordpersonal, Städ av fordon. Bokmärk permalänken.