Information från dagens tågtjänstförhandlingar

Idag genomfördes en förhandling med SJ AB, gällande turlistorna för ombord och lokförarpersonal, under perioden 1/7 – 11/8 -2012.

Planeringen inför sommaren, enades vi och SJ AB om att en grov planering av perioden, ska anslås på arbetsplatserna innan den 31/5. Detta gäller för de som går på grupp. Eventuella F-dagar samt alla FP-dagar skall också ligga kvar under perioden.

SEKO tog upp detta med att ha Reserv på bortastation. Begreppet ”Reserv” finns inte med i Spåra-SJ och ska därför inte ritas med på turlistan. Detta för att minimera problemen som kan uppstå, med operativ arbetsledning.

SEKO påpekade att det var ritat turer med Regina mellan Göteborg-Karlstad.
SJ AB hävdade bestämt att fordonen skall trafikera sträckan och att utbildning skall genomföras för personalen efter påsk.

Passresa som förlänger 5-timmarsregeln är något vi diskuterade. Vi på SEKO anser att man ska ha en rast innan passresan, då man kan tas i tjänst under passresans gång och på detta sätt, bli tvingad att bryta 5-timmarsregeln. SJ AB svarade då med att på dessa turer, så skall ingen tas i tjänst.

I förra förhandlingen gällande hela T.12, så tog vi i SEKO upp att vi ville sätta oss ner och förtydliga för- och efter-arbetstider, klargörningstider samt den faktiska förflyttningstid, man ibland kan behöva på bortastation. SJ AB svarade med att man inom kort ska kalla till en sådan arbetsgrupp, där begreppen ska redas ut.

De samråd som varje åkstation skulle ha genomfört innan förhandling, har av någon anledning uteblivit för Hallsberg och Karlstad ombord samt för lokförare Eskilstuna. Av denna anledning ajournerades förhandlingen och återupptas under kommande vecka.

Tomas Hedman Annis Larsson Niclas Ylander

Om Erik Johannesson

Ordförande SEKO SJ
Det här inlägget postades i Lagar & Avtal, Lokförare, Okategoriserade, Ombordpersonal, SJ AB, Tågtjänstförhandling. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Information från dagens tågtjänstförhandlingar

  1. Pär skriver:

    Den sedvanliga dramaturgin alltså. SJ vill inte dra igång något arbete med att lösa frågan. Mer än när det hamnar på förhandlingsbordet. DÅ, varken förr eller senare, vill man dra igång en arbetsgrupp. I denna femtioelfte arbetsgrupp finns ingen som helst avsikt ifrån SJ:s sida att något skall hända, vilket det heller naturligtvis då inte gör. Därefter hamnar det på förhandlingsbordet utifrån exakt samma samma välkända premisser som vid förra, förförra samt förförförra (etc) förhandlingen.

    Våra klargöringstider strider i många fall emot JTF (arbetet får inte planeras så att tidsbrist uppstår) och sättet SJ ritar arbetstidens förläggning ÄR emot all känd forskning på området inklusive den som Karolinska instituter för arbetsmedicin och stressforskning UTFÖRDE OCH REKOMMENDERADE DIREKT PÅ SJ. Där i våra amö lagar, säkerhetsföreskrifter och forskning och ingen annanstans finns våra vapen.

    Detta kan ingen arbetsgrupp ändra på all den stund det inte är någon konklusion, insikt eller slutledning som saknas utan V I L J A N. Ifrån SJAB. De vet men vill inte!

    Hur många gånger, i hur många frågor, skall vi acceptera detta apspel med arbetsgrupper?

  2. Kjell Holmblad skriver:

    Det är intressant att jämföra tiden före avgång för Föraren och ”chefen över smörgåsarna” på snabbtågen. Föraren har i Göteborg mellan 37 och 42 minuters inställelsetid. Serviceledaren har 61 minuter före avgång. Nu är vi nere på den säkerhetsnivå inom SJ som rådde före Lerumsolyckan 1986, det som gäller inom SJ nu är kundfokus och rättid inte säkerhet! Alla dessa ”SAS chefer” som vi begåvats med kan ju fråga sig vad som hade hänt på SAS om piloten kom till planet efter flygvärdinnorna och resenärerna!!

Kommentarer inaktiverade.