”Gå till jobbet och dö”

Jag blev idag tipsad om ett radioprogram på radions P1 som heter Kluvet Land. Det aktuella programmet som sändes idag handlar om säkerheten i samband med arbete på våra järnvägar. Programmet grep tag i mig ordentligt och det finns all anledning att tänka igenom säkerheten i samband med att vi som lokförare gör arbeten utanför tågen.

Programmet sändes idag den 5 maj i serien med underrubriken ”Gå till jobbet och dö”. En lite väl dramatisk rubrik kanske, men det är ändå så att cirka 60 personer dör varje år i arbetsplatsolyckor. Programmet handlar om omständigheterna kring banarbetare Magnus Kärnbos dödsfall på spår U2 vid Tomteboda. Programmet ger en mycket bra beskrivning över de förhållanden vi tvingas arbeta under. Tidspress och besparingskrav minskar vårt säkerhetsutrymme. Samtidigt står vi inte på oss utan ser mer till arbetsgivarens problem än de risker vi själva utsätter oss för. Att arbeta i spårområde kräver försiktighetsåtgärder och skydd. Samtidigt är de enligt programdeltagarna i princip omöjligt att få spår vid Tomteboda avstängda dagtid för arbete. Med denna vetskap samt krav på att arbetet måste bli färdigt i tid, för att arbetsgivaren ska slippa böter, gjorde att banarbetarna ändå gick ut i spårområdet. I slutet av programmet framgår att åklagaren fick lägga ner åtalet om arbetsgivarens arbetsmiljöbrott. Anledningen var just att arbetslaget själva beslutat att gå ut i trafikerat spår.

Vi lokförare måste också ut i trafikerade spårområden. Det kan vara för att kontrollera varmgång eller annat fel på tåget eller i samband med bärgning av havererade tågsätt. Vi möts ofta av samma motstånd från Trafikverkets driftledningscentraler att få intilliggande spår avspärrade. Detta får vi inte acceptera för våra liv måste vara mer värt än att ett tåg blir lite försenat pga att tågspår måste spärras av en stund. När det krävs arbete runt omkring ditt tåg, försök att komma överens med tågklareraren att du får göra det på lämpligt ställe, där du inte behöver gå i/vid trafikerat tågspår. Om detta inte går, begär då av tågklareraren att tågspåret intill blir spärrat och inhämta beskedet t.ex. att tågspår U1 är spärrat på gällande sträcka. Kortslut sedan tågspåret du ska jobba bredvid med kontaktdon innan du börjar att arbeta. Kan inte tågklareraren spärra spåret p.g.a. att tågen måste fram och det blir massa förseningar så har du laglig rätt att stoppa arbetet tills du senare kan få beskedet spåret spärrat eller att ni hittar en bättre plats för att kunna genomföra arbetet. Vi är skyldiga att stå på oss även om det blir en jobbig situation.

Jag vill gärna rekommendera er alla att lyssna på programmet!

 

Om Erik Johannesson

Ordförande SEKO SJ
Det här inlägget postades i Arbetsmiljö, Lagar & Avtal, Lokförare, Säkerhet på järnväg, Spårtrafik, Trafikledning, Trafikpolitik, Underhåll av järnvägsfordon. Bokmärk permalänken.

En kommentar till ”Gå till jobbet och dö”

  1. Gunnar Andersson skriver:

    Visst stå på er säkerheten först men den verkar inte gå först med tanke på de hemska olyckor som hänt i samband med arbeten.En fråga numera ser man lokförare som bär varselväst.Jag blev uppsagd från ISS cst 2006 men hade jobbat 27 år på Sj växling vidare från 2001 med Trafficare under alla de åren såg man lokförare som korsade spåren ibland till/från reservloket eller reservpendeln eller bara rakt över alla spåren.
    Men de ar helt svarttklädda skor,byxor,skinjackan den svarta väskan som blev den svarta ryggsäcken samt den svarta lokförarmössan.
    Hur kunde det komma sig för det var mycket noga att bangårds personalen använde varselvästar om vi beträdde spårområdet.Jag sade det en gång till Roger Andreasson då arbetsledare cst sen ISS sen numera Sj hgl.Men de är ju lokförare men visst höll han med det såg inte bra ut med förararnas svarta kläder i spårområdet.

    Så var det förr men inte nu längre!
    Jag fick vara på alerten när man växlade förr på cst tåg lite överallt man fick kolla för spåren gick så nära.Lyckades dock fastna med en sko i en växel en gång.Inga tåg sågs till snabbt samtal till fjärren på komradio kan du lägga om växeln så jag kommer loss med skon tack jodå det gick bra!
    Och jag tycker även det är fel att Sj har ombord personal som inte har säkerhetstjänst men spårbehörighet.Liksom depåoperatör som bara fyller vatten liksom Sj nya tågstädning fast de har växlings kläder på sig.
    Ja stressen kan orsaka tillbud på järnvägen tkl kan skicka iväg tåg mot varandra och sedan upptäcka sitt misstag.

    Det är ju märkliga person på körningar också olyckor eller självmord.
    Hälsning från en fd radioloksoperatör som kört både Rc och Ue och Uf.

Kommentarer inaktiverade.