Division trafik och service byter namn till affär och service!

Via intranätet fick vi under gårdagen information om att divisionen byter namn till division affär och service. Namnbytet har tydligen föregåtts av en omröstning under ett ledarmöte.

Jag ser namnbytet som ovanligt illa hanterad fråga där det nya namnet visserligen appellerar till delar av divisionens verksamhet, men totalt väljer bort de delar som sysslar med trafikproduktion inklusive säkerhetsarbete.

Namnbytet avslöjar återigen den bristande insikten om behovet av att se SJs verksamhet som en helhet där de olika delarna samverkar. Trafik och säkerhet är vår absoluta grundbult för ett trovärdigt agerande gentemot marknaden och våra kunder. Utan trafiksäkerhet och kvalité i produktionen av körda tåg så faller övriga delar i divisionens verksamhet ihop som ett korthus. Namnbytet signalerar också en tydligt en prioritering som utestänger viktiga delar av den trafikala delen av vår verksamhet. De anställda som befinner sig i den delen av företaget ser detta som att man återigen bjuds in med armbågen av företagsledningen.

SEKO har inte heller informerats eller getts någon möjlighet att reagera på förslaget vilket vi ser som en klar brist i sammanhanget.

Rimligen bör också divisionens namn återspegla helheten i divisionens verksamhet och inte enbart fokusera på affärer och service.

Om Erik Johannesson

Ordförande SEKO SJ
Det här inlägget postades i Centrala Mbl gruppen, Driftstöd, Instruktionsförare, Lokförare, Lokledare, Ombordpersonal, SJ AB. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Division trafik och service byter namn till affär och service!

  1. Pälle skriver:

    Läser man i kommentarsfälten på Intranätet där denna stora nyhet presenteras så är det bara en chef som tycker namnet speglar verksamheten, och hon ger ingen närmare förklaring. Resten ställer sig helt frågande, precis som Erik, och Lokf Hallin som ber om förklaring om under vilket av de påstått avspeglade ansvarsområden han som förare sorterar under lär inte få något svar. Det är säkert oförklarligt. Däremot speglar namnet nog rätt väl vad som är i fokus på deras chefsmöten.
    Undrar vad styrelseordförande Sundling tycker om att Trafik exkluderats i namnet på den division som huserar den åkande personalen. Han har ju varit väldigt tydlig med att fokus MÅSTE flyttas från kanelbulle till att köra tåg från A till B. Dessutom har han sagt sig ogilla bonus och som en direkt följd av det direktivet drog Stockholmståg in sitt personalbonus (m/vinstdelning). Samtidigt implementerar SJ ett kontroversiellt kanelbullebonus ibland måttligt entusiastiska ombordare. Ledningen är ju rent stick i stäv olydig!
    Jag ger det nya namnet högst 6 månader. Det är väl snittet i den här soperöran, invände någon i dagrummet.

    3 månader då!

  2. Joakim skriver:

    Undra jag, vad detta lilla namnbyte kan tänkas kosta i slutänden, jag tvivlar på att det blir helt gratis…

  3. Thomas Schiechtl skriver:

    Det är ju bara ett namn ….

    Det som gör mig lite orolig är att fackföreningarna inte ens kontaktas i frågan. Inte för att jag tycker frågan är så viktig, men signalvärdet i att föra dialog med fackföreningarna får inte underskattas.

    Ordförande Sundling uttryckte redan i höstas sin syn på fackföreningar. Så här sa han i en intervju i Jusektidningen:
    ”Min idé är att de fackliga organisationerna ska ha samma information som styrelse och ledning. De har det lite tuffare och svårare än ledningen. I ledningen har du två tre prioriteringar från din ägare, medan de fackliga företrädarna har en mängd viljor och dimensioner att ta hänsyn till. Och många dilemman. Det är ett svårt uppdrag.”

    Det lät ju i alla fall bra.

Kommentarer inaktiverade.